احتمال دستیابی به نتایج؛ در دور هفتم مذاکرات امریکایی ها و طالبان
(last modified Mon, 01 Jul 2019 13:37:56 GMT )
سرطان 10, 1398 18:07 Asia/Kabul

به نظر می رسد دور هفتم مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان که در حال حاضر در جریان است به نتایجی برسد

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست ها و گفت و گوهای متعددی در رابطه با مساله صلح افغانستان برگزار شده اما به نظر می رسد دور هفتم مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان که در حال حاضر در جریان است به نتایجی برسد.

عبدالغفور ساجد اظهار داشت: از یکسو به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نزدیک می شویم و از سوی دیگر مدت هاست که بحث صلح این کشور بر سر زبان هاست و گمان اغلب این است که مساله صلح افغانستان به بازی گرفته شده و مذاکرات نتیجه ای ندارد. با توجه به این مسایل، و مساله خروج نیروهای خارجی که خواست طالبان است، به نظر می رسد در این دور از مذاکرات توافقاتی حاصل شود.

وی افزود: امریکا و ناتو به دنبال منافع خود در افغانستان و منطقه هستند و استراتژی خود را هم در همین راستا سازمان می دهند، آن ها می خواهند در افغانستان، مخالفت ها، اعتراضات و انتقادهایی در برابر آن ها وجود نداشته باشد در همین راستا می خواهند دولت افغانستان را هم در روندهای مختلف دخیل کنند و طالبان را نیز به نوعی در قدرت دخیل کنند و داعش در افغانستان قدرت بگیرد.

ساجد با اشاره به طرح بحث گفت و گوی مستقیم حکومت افغانستان با طالبان از یکسو و شدت گرفتن جنگ ها و حملات طالبان از سوی دیگر گفت: در جریان مذاکرات طرفین تلاش می کنند که قدرت خود را به نمایش بگذارند تا بتوانند در مذاکرات از موضع قدرت حرف بزنند و امتیاز کسب کنند.

وی اضافه کرد: طالبان اهمیتی برای حکومت افغانستان قایل نیستند اما قدرت خود را برای امریکایی ها و جامعه بین المللی نشان می دهند و عملیاتی را هم که راه اندازی می کنند به خاطر گرفتن امتیازات در میز مذاکره و چانه زنی بیشتر در این رابطه است.

کلیدواژه