جایگاه حکومت افغانستان در مسایل مربوط به این کشور همچنان نادیده گرفته می شود
(last modified 1398-04-15T11:06:30+00:00 )
سرطان 15, 1398 15:36 Asia/Kabul

جایگاه حکومت افغانستان در مسایل مربوط به این کشور از جمله مساله صلح همچنان نادیده گرفته می شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد امریکایی ها و طالبان به توافقاتی دست یافته اند و جایگاه حکومت افغانستان در مسایل مربوط به این کشور از جمله مساله صلح همچنان نادیده گرفته می شود.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از آغاز روند گفت و گوی نمایندگان امریکا با نمایندگان طالبان، حکومت افغانستان از این گفت و گوها کنار گذاشته شده و در جریان متن گفت و گوها و توافقات احتمالی هم قرار ندارد.

وی افزود: از شواهد چنین برمی آید که امریکا و طالبان با در نظر گرفتن شروط یکدیگر به توافقاتی دست یافته اند زیرا هم از سوی زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و هم از سوی سران طالبان، خوشبینی هایی نسبت به پیشرفت روند مذاکرات ابراز شده است.

به گفته این فعال رسانه ای افغان این خوشبینی ها نشان می دهد که توافقاتی حاصل شده و امریکایی ها می خواهند حکومتی در آینده در افغانستان روی کار بیاید که تحت سلطه آن ها باشد و طالبان هم در آن نقش داشته باشند اما گفت و گوهایی که به چنین نتایجی ختم شود برای آینده افغانستان مطلوب نیست.

سیحون عنوان کرد: گروه های تروریستی مشغول فعالیت در افغانستان کم نیستند و حتی اگر بخش هایی از طالبان وارد گفت و گوهای صلح شوند و در حکومت آینده افغانستان هم نقش ایفا کنند، دیگر گروه های تروریستی به نبرد خود ادامه می دهند و این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر گروه داعش در شمال افغانستان فعال است، حکومت افغانستان که باید در گفت و گوهای صلح شریک می بود، نقشی در مذاکرات نداشته و جناح های سیاسی هم اگرچه نشست هایی با طالبان داشته اند اما چیز زیادی از جزئیات مذاکرات نمی دانند و هرچند موضوع گفت و گوهای بین افغانی مطرح شده، به نظر می رسد که طالبان با امریکایی ها به توافقاتی دست پیدا کرده اند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: در داخل افغانستان از یکسو برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمادگی گرفته می شود و حکومت هم تلاش دارد که بار دیگر قدرت را بدست آورد، از سوی دیگر آنگونه که دیده می شود گفت و گوهای صلح امریکایی ها و طالبان تا حد زیادی پیش رفته و امریکایی ها هم گفته اند که روی طرح بعد از صلح کار می کنند و اینکه حکومت بعد از صلح چگونه حکومتی باشد که این به معنای آن است که طرح صلح نهایی شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برخی نمایندگان طالبان گفته اند که با احزاب سیاسی افغانستان وارد گفت و گو می شوند همان احزابی که در گذشته با طالبان جنگیده بودند، که در اینصورت این خطر وجود دارد که حکومت افغانستان بار دیگر نادیده گرفته شود و در مورد ایجاد حکومتی با حضور طالبان و این جناح های سیاسی و نیز مورد نظر امریکا گفت و گو شود.

 

کلیدواژه