اقدام ایران برای کاهش تعهدات برجامی؛ واکنشی به عدم همکاری امضا کنندگان آن
(last modified 1398-04-18T11:29:49+00:00 )
سرطان 18, 1398 15:59 Asia/Kabul

اقدام جمهوری اسلامی ایران برای کاهش محدودیت های داوطلبانه ای که در توافقنامه برجام پذیرفته بود در واکنش به عدم همکاری امضا کنندگان برجام صورت گرفته است

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران برای کاهش محدودیت های داوطلبانه ای که در توافقنامه برجام پذیرفته بود در واکنش به عدم همکاری امضا کنندگان برجام صورت گرفته است.

محمد کمال ناصری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اقدامات اروپایی ها در برابر ایران در حال حاضر چندان قابل پیش بینی نیست اما به هر صورت آن ها متحد امریکا هستند، اروپایی ها بخش نرم جدال با ایران را به عهده داشتند و امریکا هم بخش سخت آن را به عهده داشت. امریکا طی این مدت با تهدیدهای مختلف و آوردن ناوگان نظامی به خلیج فارس و دریای عمان تلاش کرد که محدودیت ها علیه ایران را همچنان حفظ کند.

وی افزود: غربی ها می دانند که پیشرفت جمهوری اسلامی ایران الهام بخش ملت های دیگر است که این مساله با منافع استکباری آن ها در تعارض است. اروپایی ها هم که اکنون از اقدام ایران ناراحت هستند هیچ گاه خواستار پیشرفت ایران و سایر کشورهای اسلامی منطقه نبوده اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اروپایی ها در رابطه با فعالیت های هسته ای ایران و احتمال تولید سلاح هسته ای هیاهو راه انداخته اند در حالیکه می دانند ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و رهبر معظم انقلاب اسلامی فتوای حرمت سلاح هسته ای را صادر کرده اند.

به گفته ناصری ایران در بخش نظامی و غیرنظامی راهبرد جنگ نامتقارن را پیگیری کرده و با فعالیت های علمی و اقتصادی تلاش می کند که از وابستگی به دیگران رها شود و در جهت اعتلای خود گام بردارد.

این کارشناس سیاسی گفت: اروپایی ها تاکنون به برجام متعهد نبوده اند اما قبول محدودیت ها توسط جمهوری اسلامی ایران منوط به برداشته شدن تحریم ها بوده و اینکه ایران در مسیر متعارف رشد و توسعه قرار بگیرد و همانگونه که گزارش های سازمان بین المللی انرژی اتمی هم تائید می کند جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام کاملاً پایبند بوده است.

وی اضافه کرد: اروپایی ها فرصت داشتند که تعهدات خود را در رابطه با برجام انجام دهند اما از این فرصت خود استفاده نکردند و اکنون هم که می گویند، می خواهند در برجام بمانند این سخنان آن ها قابل اعتماد نیست.

 

کلیدواژه