سرطان 24, 1398 18:20 Asia/Kabul

با مساعد شدن شرایط، افغانستان می تواند از ترانزیت هوایی درآمد سرشاری کسب کند

کارشناس هوانوردی افغان گفت: با مساعد شدن شرایط، افغانستان می تواند از ترانزیت هوایی درآمد سرشاری کسب کند.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حال حاضر یکی از بهترین و آسانترین راه های درآمدی کشورها ترانزیت هوایی آن هاست که با وجود هزینه اندک درآمد سرشاری را نصیب کشورها می کند.  

وی با بیان اینکه: موقعیت جغرافیایی افغانستان و بویژه کابل به مراتب از موقعیت شهرهایی مانند دوبی و استانبول که تبدیل به چهارراه هوایی ترانزیت کالا و مسافر شده اند، بهتر است اما به دلیل مشکلات و از جمله نبود امنیت این موقعیت از افغانستان گرفته شده، ابراز امیدواری کرد: در آینده و با تامین امنیت افغانستان و مخصوصاً شهر کابل به جایگاه واقعی خود در این زمینه برسد.   

این کارشناس افغان با اشاره به مسدود شدن مسیر هوایی پاکستان برای هواپیماهای افغانستان گفت: این مساله آسیب زیادی به افغانستان می زند و کوریدور هوایی این کشور را دچار مشکل می کند بویژه در مسیر هند که بیشترین پروازها را دارد، از آنجا که ما به همسایگان خود نیاز داریم مسدود شدن مسیرهای هوایی در مجموع به نفع افغانستان نیست و مسافت و هزینه بیشتری را تحمیل می کند.

به گفته احمدیار پاکستان در نقطه جغرافیایی بسیار مهمی قرار گرفته زیرا کوریدور هوایی هند به آن متصل است و طی چند ماه گذشته که این مسیر با مشکل مواجه شده مشکلات زیادی را برای کشورهای همسایه و منطقه بوجود آورده است.

وی در عین حال گفت: از سوی دیگر باز شدن مسیرهای جدید هوایی برای افغانستان کمک شایانی به این کشور می کند و در رشد اقتصاد هوایی تاثیرگذار است.

احمد یار عنوان کرد که به دلیل وجود جنگ ها طی چند دهه گذشته افغانستان نتوانسته به خوبی از این منبع استفاده کند اما از چند سال قبل کوریدور هوایی ایجاد شده و پس از آنکه هوای افغانستان در اختیار متخصصین غیرنظامی افغان قرار گرفت فعالیت ها در این زمینه روز به روز گسترش پیدا می کند، شرکت های هوایی منطقه هم کم کم به آن اعتماد می کنند و به مرور زمان درآمد سرشاری را نصیب افغانستان خواهد کرد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: ضروری است که اداره هوانوردی غیرنظامی افغانستان در این زمینه و برای بازاریابی و تشویق شرکت ها جهت استفاده از هوای افغانستان اقدامات جدی را روی دست بگیرد.

وی اضافه کرد: در افغانستان راه دریایی وجود ندارد و راه های زمینی آن هم محدود است بنابراین استفاده از راه های هوایی گزینه خوبی است و هر قدر دهلیزهای هوایی بیشتر شود، افغانستان با موقعیت خاص جغرافیایی که دارد می تواند به عنوان چهار راه هوایی و تجاری منطقه و آسیا مورد توجه قرار بگیرد.

 

کلیدواژه