آنچه از زبان دونالد ترامپ شنیده می شود چهره واقعی امریکا را به نمایش می گذارد
(last modified 1398-05-05T09:50:03+00:00 )
اسد 05, 1398 14:20 Asia/Kabul

آنچه امروز از زبان دونالد ترامپ شنیده می شود چهره واقعی امریکا را به نمایش می گذارد و پرده از مقاصد آن کشور برمی دارد

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: آنچه امروز از زبان دونالد ترامپ شنیده می شود چهره واقعی امریکا را به نمایش می گذارد و پرده از مقاصد آن کشور برمی دارد.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد اظهارات ترامپ رئیس جمهور امریکا در دیدار با عمران خان صدر اعظم پاکستان مبنی بر اینکه می تواند جنگ افغانستان را طی یک هفته به پایان برساند اما ده میلیون نفر کشته می شوند و افغانستان از روی نقشه جهان حذف می شود و او چنین چیزی را نمی خواهد، اظهار داشت: ترامپ امروز بصورت آشکار می گوید که ما چنین هستیم و قصد ما این است، اگر باراک اوباما با ادبیات نرم صحبت می کرد و سخنانش اینگونه جنجال برانگیز نبود امروز ترامپ هویت و مقاصد امریکا را کاملاً آشکار می کند.

وی افزود: رئیس جمهور امریکا مشهور به سخنان غیر مسوولانه و توئیت های جنجال برانگیز است و بخشی از صحبت های اخیر وی هم به عملکرد امریکایی ها در افغانستان برمی گردد چنانکه به شکست در جنگ افغانستان هم اعتراف کرده اند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: امریکا توان نظامی بالایی دارد اما به نظر می رسد که چنین سخنانی در مورد افغانستان که امریکایی ها در آن نیرو پیاده کردند و ادعا داشتند که افغانستان را به نمونه دمکراسی تبدیل می کنند، بیشتر ناشی از ناامیدی از پیروزی در جنگ این کشور است.

به گفته مژده امریکایی ها انتظار داشتند در نتیجه جنگی که در افغانستان به راه انداختند، طالبان طی چند ماه از بین بروند و آن ها هرچه بخواهند در این کشور انجام دهند، البته امریکایی ها طی هجده سال گذشته جنایات زیادی مرتکب شدند و تعداد زیادی از افغان ها را کشتند که اگر محاسبه شود تعداد آن ها به میلیون هم می رسد. یک نکته دیگر در مورد اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه می توان با کشتن ده میلیون نفر افغانستان را آرام کرد، در حقیقت اعتراف تلویحی به این است که بیشتر مردم افغانستان مخالف تجاوزگری امریکا هستند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: امریکایی ها در مذاکرات با طالبان دچار مشکل بزرگی هستند، طالبان می گویند حتی یک سرباز خارجی را در افغانستان تحمل نمی کنند و از ابتدای مذاکرات گفته اند که اگر امریکا قصد ماندن در افغانستان را داشته باشد جنگ ادامه پیدا خواهد کرد و این در حالی است که در سخنان رهبران امریکا چند دستگی دیده می شود به گونه ای که گاهی از خروج کامل از افغانستان می گویند و گاهی برخی از فرماندهان امریکایی از حضور استخباراتی در افغانستان سخن می گویند که این نشان می دهد آنان در افغانستان شکست خورده اند اما نمی خواهند این شکست را بپذیرند.

وی اضافه کرد: البته این سخنان ترامپ تاثیری روی مذاکرات امریکایی ها با طالبان ندارد، چنانکه وی گفت: خواهان حل مساله افغانستان است و از پاکستان هم خواستار همکاری شد اما در صورتی که قصد فریب طالبان را داشته باشد مشکل افزایش پیدا می کند زیرا طالبان شرط اول مذاکرات را خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، اعلام جدول زمانی و ارایه تضمین بین المللی در این زمینه اعلام کرده اند.

 

کلیدواژه