محدودیت صدور ویزا برای اتباع افغانستان از سوی پاکستان
(last modified 1398-05-07T14:18:28+00:00 )
اسد 07, 1398 18:48 Asia/Kabul
  • محدودیت صدور ویزا برای اتباع افغانستان از سوی پاکستان
    محدودیت صدور ویزا برای اتباع افغانستان از سوی پاکستان

پاکستان صدور ویزا برای اتباع افغانستان را محدود کرد.

سفارت پاکستان در کابل در بیانیه ای اعلام کرد، صدور ویزا برای شهروندان افغانستان به استثنای بیماران، افراد مسن، زنان و بازرگانان ممنوع است.

در بیانیه سفارت پاکستان در کابل آمده است تا زمانی که دولت افغانستان علیه باندهایی که بیرون از سفارت برای دسترسی به خدمات این نهاد از مراجعین پول دریافت می کنند، اقدام نکند، این سفارت برای شهروندان افغان ویزا صادر نخواهد کرد. 

گرقتن ویزای پاکستان از سفارت این کشور در کابل اخیرا بسیار مشکل شده است، ازدحام بیش از حد مراجعین، فساد اداری و گرفتن رشوه از مراجعین برای اخذ ویزا باعث شده که آنها  برای مدت ها در صف های طولانی بمانند.

تصمیم سفارت پاکستان در کابل برای محدود کردن صدور ویزا برای اتباع افغانستان با توجه به دلیلی که در بیانیه سفارت به آن اشاره شده تامل برانگیز است.

سفارت پاکستان در کابل وجود فساد در روند صدور ویزا برای اتباع افغانستان را دلیل اعمال محدودیت ها در این زمینه اعلام کرده که این مفسده بیش از آنکه متوجه دولت این کشور باشد به مسئولیت های سفارت پاکستان مرتبط است.

بخش عمده ای از فساد مورد اشاره سفارت پاکستان در کابل در روند صدور ویزا متوجه کارکنان این سفارتخانه است که ظاهرا بدون در نظر گرفتن ضوابط و شرایط متقاضیان دریافت ویزا به صدور آن اقدام می کنند.

در واقع حلقه نهایی فساد در مسئله صدور ویزا در سفارت پاکستان در کابل به نقش کارکنان این سفارت ارتباط دارد که با دریافت رشوه دستور العمل های موجود برای صدور ویزا را در نظر نمی گیرند.

بنابراین سفارت پاکستان بجای آنکه محدودیت هایی بر سر راه صدور ویزا برای اتباع افغانستان به عنوان ابزاری برای مقابله با فساد شکل گرفته در این زمینه اعمال کند باید با اتخاذ سازوکاری مناسب و موثر با فساد موجود در این خصوص برخورد کند که در این رهگذر کارکنان سفارت در مرحله نخست برخورد با این مفسده قرار می گیرند.

اگر چه  باید توجه داشت همانگونه که در بیانیه سفارت پاکستان در کابل هم تاکید شده است دولت افغانستان نیز باید در فضای بیرونی سفارت با افرادی که با اخذ وجوه غیرقانونی زمینه دریافت ویزا برای متقاضیان را فراهم می کنند برخورد قانونی کند تا بستر چنین مفسده ای شکل نگیرد.

چالش های توقف صدور ویزا پاکستان برای افغانستان

با توجه به اینکه پاکستان بزرگترین شریک تجاری افغانستان است توقف صدور ویزا برای تجار این کشور می تواند چالش هایی فرا روی تامین کالا برای افغانستان ایجاد کند. همچنین توقف صدور ویزا برای اتباع افغانستان توسط سفارت پاکستان در کابل که با اهداف غیر تجاری خواهان سفر به پاکستان هستند می تواند برای شهروندان افغانستان دردسر ساز باشد.

به نظر میرسد تشکیل کمیته مشترک بین سفارت پاکستان در کابل با وزارت خارجه افغانستان و نهادهای امنیتی این کشور برای مقابله موثر با فساد در روند صدور ویزا از جمله راهکارهایی است که می تواتد بتدریج این محدودیت ها را کاهش دهد.

 

کلیدواژه