تاکید رهبر معظم انقلاب بر قانع نشدن به پیشرفت های کنونی و افتخار آفرینی ها در عرصه های علمی
(last modified 1398-05-16T10:56:03+00:00 )
اسد 16, 1398 15:26 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر قانع نشدن به پیشرفت های کنونی و افتخار آفرینی ها در عرصه های علمی
    تاکید رهبر معظم انقلاب بر قانع نشدن به پیشرفت های کنونی و افتخار آفرینی ها در عرصه های علمی

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار جمعی از جوانان نخبه و صاحب مدال در المپیادهای علمیِ جهانی و همچنین اعضای تیم ملی والیبال جوانان کشور که بر بام قهرمانی جهان ایستادند ؛با تجلیل از ژرف نگری، خردورزی و عقلانیت جوانان نخبه، راه نخبگی را راهی بی انتها دانستند .

رهبر معظم انقلاب اسلامی که همواره بر ضروروت جبران عقب ماندگی های  علمی در کشور تاکید کرده اند، در این دیدار نیز با اشاره به عقب ماندگی‌های تحمیل شده به ملت ایران در یکی دو قرن اخیر در دوران قاجار و پهلوی افزودند: با همه تلاشهایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه در بیست سال اخیر در خصوص حرکت علمی و فناوری انجام شده است ولی ما هنوز عقب‌ماندگی زیادی داریم و مهمترین وظیفه نسل جوان نخبه، علاوه بر ادامه پرشتاب مسیر موفقیت آمیز علمی، جلو بردن مرزهای دانش و فناوری است.پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توسعه علم در ایران بوده ایم و در اکثر شاخص های علمی؛جوانان  ایران در رتبه های نخست  جهان قرار گرفته اند . ‌ نظام جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها در عمل نشان داده که  اگر ملتی بخواهد عزت  وهویت  خود را به دست آورد ، لازمه آن تلاش  و خودباوری است .در چهل سال گذشته نسل های پس از انقلاب با رشد و بالندگی  توانسته اند  در عرصه‌ی علمی و هنری و نیز در مسابقات جهانی ورزشی ، پرچم‌ پر افتخار ایران را به اهتزار در آورند و  سر آمدی خود را در بسیاری از عرصه ها نشان دهند.

این در حالی است که آمریکا در همه این سال ها با استفاده گسترده از اهرم های فشار از جمله تحریم های علمی  و با ایجاد مانع بر سر راه پیشرفت جوانان ایران تلاش کرده است ؛ ایران را عقب نگهدارد ؛اما ملت ایران پاسخ امریکا را با رویکردی از جنس قدرت نرم  داده است .

رهبر معظم انقلاب اسلامی ،در بیاناتی به مناسبت سیزدهم آبان، روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ، تصریح کردند: یکی از ضروریات مبارزه بزرگ ملت ایران با استکبار ، ایستادگی و تلاش و حرکت همه جانبه برای پیشرفت کشوردر عرصه های علمی و سازندگی است که زمینه ساز شکوفایی و پیروزی می شود.

ایران  اکنون  در زمینه دانش تولید سلول‌های بنیادی که بعد از بیوتکنولوژی انقلاب دوم در پزشکی محسوب می‌شودبه پیشرفت های مهمی دست یافته است .

جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه است که از توان بومی پرتاب و ساخت ماهواره های علمی  برخوردار است ودر شمار پنج قدرت نوظهور فضایی جهان قرار دارد.

 ریچارد استون دبیر بین‌الملل مجله ساینس می گوید :

"من با جامعه علمی ایران آشنا هستم و باید بگویم با وجود تحریم هایی که ایران زیر فشار آن تاب آورده است،جامعه علمی ایران در غلبه بر محدودیت ها ، خلاقیت و انعطاف فوق العاده زیادی از خود نشان داده و رقابت پذیری اش را درجامعه علمی جهانی حفظ کرده است. ایران در عرصه های مختلف دانش و فناوری به ویژه دانش هسته ای ، پیشرو است." 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدارچندی قبل  جمعی از مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ؛ گفتند: "هر ملتی که از دانش های جدید و فناوری‌های مرتبط با آن عقب بماند، سرنوشتی جز عقب ماندگی، ذلیل شدن و استعمار از جانب قدرت‌ها نخواهد داشت.بنا بر  این شتاب حرکت علمی کشور نباید کاهش یابد و یا متوقف شود، بلکه این شتاب باید برای سالهای طولانی و تا رسیدن به نقطه اوج علمی حفظ و تقویت شود."

این دستاوردها حاصل ایستادگی در برابر فشارها و شکوفاشدن توانایی های علمی ملت ایران است و نشان می دهد هیچ عاملی نمی تواند مانع از دستیابی ایران به قله های بلند علم وپیشرفت شود . 

حضرت‌ آیت ‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در بیانیه ‌ای گام دوم انقلاب نیز  تاکید کرده اند که نقش آفرینی جوانان در دوره های مختلف انقلاب اسلامی ستودنی است و پیشرفت و آبادانی کشور در آینده نیز در گروه حضور جوانان انقلابی و مومن در همه صحنه های انقلاب اسلامی است.  سخنان امروز رهبر معظم انقلاب  درواقع باز یاد اوری اهمیت این حرکت بزرگ انقلابی است .

کلیدواژه