اسد 22, 1398 17:07 Asia/Kabul

میان طالبان و امریکایی ها همیشه درگیری و اختلاف وجود نداشته و آن ها همسویی هایی هم داشته اند

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان "نبراس" گفت: میان طالبان و امریکایی ها همیشه درگیری و اختلاف وجود نداشته و آن ها همسویی هایی هم داشته اند.

سید حسین اشراق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: طالبان در قطر دفتر سیاسی دارند در حالیکه یک پایگاه مهم امریکایی ها در خاورمیانه در آن کشور قرار دارد و دستگاه های استخباراتی قطر با دستگاه های استخباراتی امریکا روابط نزدیکی دارند.

وی افزود: امریکایی ها از یکسو با بخش تاثیرگذاری از طالبان که با آن ها همسو بوده اند کار کرده اند تا وجهه ای پیدا کرده و وارد یک روند سیاسی شوند و از سوی دیگر با دلسردی از حکومت افغانستان، مقامات کاخ سفید تصمیم گرفتند بخش دیگری از طالبان را هم وارد صحنه کنند و بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز برای جلب رضایت آن دسته از طالبانی مطرح شده که ظاهراً با حضور امریکایی ها مخالف هستند.

به گفته این کارشناس سیاسی افغان در مذاکراتی که بین نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان جریان دارد، حکومت وحدت ملی افغانستان حضور ندارد و حکومت هم از این بابت نگران است. اکنون از یکسو حکومت افغانستان طرف مذاکره با طالبان و طرف مشورت با امریکایی ها در زمینه مذاکره با طالبان نیست و از سوی دیگر مقامات حکومت فکر می کنند که اگر تحولی در این خصوص اتفاق بیفتد به ضررشان خواهد بود.

اشراق تصریح کرد: از همین رو مسوولان حکومت افغانستان تلاش می کنند عنوان کنند که حضورشان در این کشور مهم است و برگزاری انتخابات نیز اولویت دارد و اگر قرار است صلحی هم صورت بگیرد باید توام با حضور مقامات حکومت بر سر اقتدار باشد.

این پژوهشگر سیاسی افغان عنوان کرد: حکومت وحدت ملی نتوانست آنقدر کارایی از خود نشان دهد که در مسایل مهم نقش ایفا کند، مطالبات مردم و شعارهای خود را هم عملی نکرد و به نظر می رسد که خارجی ها هم سرمایه گذاری خود روی مسوولان حکومتی را کاهش داده و می خواهند مسایل جدیدی را تجربه کنند.

اشراق همچنان خاطرنشان کرد: برای امریکایی ها که در افغانستان کار می کنند منافع خودشان اولویت دارد، آنان به دنبال این نیستند که در افغانستان یک نظام کارآمد و حکومت داری خوب برقرار شود، حکومت هایی که با تکیه بر خارجی ها در افغانستان بر سر کار آمدند هم برنامه های مردمسالاری را با موفقیت اجرا نکردند.

وی با یادآوری اینکه رئیس جمهور غنی  مشکلات بوجود آمده در انتخابات پارلمانی گذشته را فاجعه انتخاباتی خواند اضافه کرد: در صورتی که این فاجعه برای انتخابات ریاست جمهوری هم تکرار شود نه تنها نمی تواند باعث ثبات شود بلکه ناامنی و بی ثباتی را بیشتر دامن می زند که به پیچیدگی بحران می افزاید.

 

کلیدواژه