تلاش مقامات افغان و امریکایی برای پیاده سازی برنامه های خود در افغانستان
(last modified 1398-05-26T07:40:50+00:00 )
اسد 26, 1398 12:10 Asia/Kabul

مقامات دولت افغانستان و امریکایی ها هر کدام به سختی تلاش دارند که اهداف و برنامه های خود را در این کشور پیاده کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: مقامات دولت افغانستان و امریکایی ها هر کدام به سختی تلاش دارند که اهداف و برنامه های خود را در این کشور پیاده کنند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دولت افغانستان از مدت ها قبل تلاش کرده که در مذاکرات صلح جایگاه مناسبی را کسب کند و موضع گیری های خوبی هم داشته که دفاع از ارزش ها و دستاوردهای هجده سال گذشته، تمامیت ارضی، دمکراسی، حقوق زنان، جامعه مدنی، قانون اساسی و برگزاری انتخابات از مواردی بوده که این دولت بر آن تاکید داشته است که هم برای مردم و هم برای دولت ارزشمند است.

وی افزود: اما در عمل بسیاری از این مسایل چندان قابل اجرا به نظر نمی رسد، مقامات دولت افغانستان مواضع قاطعانه ای در مورد صلح و انتخابات داشتند اما اکنون اظهارات نرم تری در مورد آن مطرح می کنند.

به گفته این کارشناس افغان امریکایی ها تلاش زیادی برای به کرسی نشاندن خواسته های خود می کنند و از ابزارهای مختلفی هم در این راستا بهره می برند و باید دید که آیا رئیس جمهور غنی بر سر مواضع خود باقی می ماند یا منفعلانه برخورد می کند.

مظفری یادآور شد: مسوولان دولتی هم معمولاً منافع شخصی خود را تحت پوشش منافع مردم مطرح می کنند و چون آقای اشرف غنی خود را برنده انتخابات پیش بینی می کند به برگزاری انتخابات پافشاری دارد که البته اگر انتخابات با امنیت و شفافیت برگزار شود برای مردم قابل پذیرش خواهد بود و در آنصورت حکومت بعدی هم با قدرت بیشتر و پشتوانه مردمی قویتر می تواند با مخالفان مسلح مذاکره کند.

وی اضافه کرد: اما امریکایی ها به شدت تلاش دارند به توافقات پشت پرده ای با طالبان که حافظ منافع خودشان است، برسند که توافقاتی هم حاصل شده و احتمالاً در مورد سیاست ها و موضع گیری های امریکا، طالبان و پاکستانی ها در آینده، باهم گفت و گو می کنند و کشمکش جدی بین آنان وجود ندارد.

 

کلیدواژه