سنبله 02, 1398 14:07 Asia/Kabul

مردم سالاری و جمهوریت خط قرمز دولت و ملت افغانستان است و از این خواست خود کوتاه نمی آیند

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: مردم سالاری و جمهوریت خط قرمز دولت و ملت افغانستان است و از این خواست خود کوتاه نمی آیند.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان و گمانه زنی هایی مبنی بر اینکه توافقاتی بین آنان بر سر نظام آینده هم صورت گرفته اظهار داشت: این مذاکرات هنوز با ابهاماتی روبرو است.

وی افزود: طالبان تاکید بر ایجاد امارت اسلامی دارد در حالی که اگر قرار بود امارت مورد پذیرش گروه های سیاسی و ملت افغانستان قرار بگیرد نیازی به کنار زدن طالبان نبود. نظام جدید بر اساس دمکراسی و جمهوریت بنا نهاده شد و به هیچ عنوان امارت طالبانی قابل پذیرش نیست.

این فعال سیاسی افغان عنوان کرد: این که طالبان در گفت و گوهای خود با امریکایی ها از "امارت اسلامی" به تعبیر خودشان سخن می گویند مربوط به خودشان است اما در افغانستان جایی برای امارت اسلامی طالبانی نیست و اینکه امریکا در مسایل مربوط به افغانستان تاثیرگذار است به این معنی نیست که می تواند در مورد همه مسایل تصمیم بگیرد.

به گفته حسینی حکومت و ملت افغانستان از بازیگران اصلی و بنیادی در مذاکرات صلح هستند و خواسته های منطقی و معقول را می پذیرند اما در صورتی که امریکا در رابطه با مسایلی چون تشکیل امارت طالبانی توافق داشته باشد با امریکا مقابله خواهند کرد.

این کارشناس سیاسی در رابطه با انفجارهای متعدد که اخیراً بویژه در کابل اتفاق افتاده و مسوولیت برخی از آن ها را طالبان به عهده می گیرند و مسوولیت برخی دیگر را گروه داعش، اظهار کرد: ناامنی افغانستان تنها مرتبط با طالبان نیست، بیش از بیست گروه تروریستی و دهشت افکن در این کشور فعال هستند و حتی اگر حکومت افغانستان و خارجی ها با طالبان به توافق برسند به معنای پایان جنگ در این کشور نیست زیرا این کشور به بستری برای افراط گرایی تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: مبارزه با این بستر به زمان بیشتری نیاز دارد و گروه های دیگری بعد از طالبان قطعاً به دهشت افکنی، ترور و حملات انفجاری دست خواهند زد اما این امیدواری وجود دارد که حکومت افغانستان با کمک جامعه جهانی بتواند این گروه ها را از میان بردارد.

 

کلیدواژه