میزان 12, 1395 09:44 Asia/Kabul
  • افزایش تدابیر امنیتی ویژه محرم در افغانستان و پاکستان

با فرا رسیدن ماه محرم،تدابیر امنیتی در افغانستان و پاکستان برای حفاظت از عزاداران حسینی افزایش یافته است.

در افغانستان،نشستی برای هماهنگی درخصوص اتخاذ تدابیر امنیتی در ماه محرم به ریاست محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهوری این کشور برگزار شد.

در این جلسه ژنرال قدم‌شاه شهیم رئیس ستاد مشترک ارتش،عبدالرحمان رحمان معاون امنیتی وزارت داخله و معصوم استانکزی رئیس اداره امنیت ملی افغانستان در خصوص آمادگی‌های امنیتی برای برگزاری مراسم ماه محرم به اشرف غنی گزارش دادند.

رئیس جمهوری افغانستان در این نشست از وزارتخانه‌های حج و اوقاف،اطلاعات و فرهنگ و ارگان‌های امنیتی و شورای علمای این کشور خواست با هماهنگی های لازم در راستای برگزاری بهتر مراسم دهه محرم کوشش کنند.

در همین راستا،ریس کل پلیس ایالت سند پاکستان هم اعلام کرد،شش شهر کراچی، حیدرآباد، سکر، خیرپور، شکارپور و یعقوب آباد مناطق حساس پاکستان در ایام محرم هستند.

تلاش دولت های افغانستان و پاکستان برای افزایش هماهنگی بین نهادهای مختلف برای مقابله با هر گونه حملات تروریستی علیه عزاداران حسینی در ماه محرم،ناشی از حوادث تلخ سال های گذشته در دو کشور در خصوص اقدامات خشونت آمیز گروه های افراطی علیه عزاداران حسینی است.

مسئله تامین امنیت در مراسم‌های مذهبی ماه محرم در افغانستان و پاکستان یکی از نگرانی‌های عزاداران این کشور محسوب می‌شود.

پنج سال پیش در حمله تروریستی به عزاداران حسینی دراطراف زیارتگاه منسوب به حضرت ابوالفضل (ع) درشهر کابل ،شهر مزار شریف و شهر قندهار دهها نفر به شهادت رسیدند و حدود دویست نفر دیگر زخمی شدند.مسئولیت این حمله تروریستی در کابل را گروه لشکر جهنگوی به عهده گرفت که مقر آن در پاکستان است.

حمله به دوستداران امام حسین(ع) در افغانستان و پاکستان ریشه در تفکرات وهابی گروه های تروریستی در این دو کشور دارد که این حملات در ماه محرم به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

حضور گسترده عزاداران حسینی در مراسم های ماه محرم سبب می شود تا گروه های تروریستی برای عمق بخشیدن به اقدامات خشونت بار و افزایش قربانیان حملات خود،تجمعات مذهبی رابهترین فرصت برای کشتارهای وحشیانه خود بدانند.

در چنین شرایطی است که انتظار مردم افغانستان و پاکستان از دولت های این دو کشور این است که سازوکاری موثر اتخاذ کنند که عزاداران حسینی بتوانند ضمن انجام مراسم های مذهبی خود به ویژه در ماه محرم،جان آنان هم در قبال هر گونه توطئه تروریستی احتمالی مصون بماند.

کارشناسان می گویند،در پنج سال گذشته روند تامین امنیت عزداران حسینی در افغانستان در مقایسه با پاکستان مطلوبتر بوده است که حاکی از کارآمدی سیاست های دولت کابل در مهار افراط گرایی در ماه محرم بوده است.

به طور طبیعی باید انتظار داشت که سال به سال مسئله تامین امنیت ماه محرم در پاکستان و افغانستان ارتقاء یابد.

 

 

کلیدواژه