توافقنامه صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان به نفع این کشور است
(last modified 1395-07-12T05:58:12+00:00 )
میزان 12, 1395 10:28 Asia/Kabul

توافقنامه صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان گامی به سوی صلح و به نفع این کشور است

کارشناس و تحلیلگر سیاسی افغان گفت: توافقنامه صلح حزب اسلامی و حکومت وحدت ملی افغانستان گامی به سوی صلح است و هر گامی که به سوی صلح برداشته می شود به نفع این کشور است.

حبیب الله رفیع در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این توافق بر دیگر مخالفان مسلح دولت هم تاثیرگذار خواهد بود و این احتمال که آن ها هم این راه را دنبال کنند وجود دارد.  

وی افزود: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی هم بر جلوگیری از مداخلات خارجی، تکیه نکردن به خارج و حل مشکلات بین خود افغان ها تاکید کرده که خواسته مردم افغانستان نیز می باشد.

این کارشناس سیاسی در مورد تاکید حکمتیار بر از بین رفتن حکومت موازی با حکومت افغانستان عنوان کرد که در افغانستان اکنون حکومت موازی وجود دارد زیرا بخشی از دولت افراد مسلحی در بیرون از حکومت هم دارد و والی هایی در ولایات هستند که از حکومت مرکزی تبعیت نمی کنند.

رفیع در خصوص خودداری حکمتیار از آمدن به کابل برای امضای توافقنامه و اقدام به امضای آن از راه دور گفت: او گفته تا زمانی که نامش از لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد برداشته نشود نمی تواند اعتماد کند. بر اساس این لیست این امکان وجود دارد که او در صورت دیده شدن دستگیر شود.

وی افزود: حکومت افغانستان هم اعلام کرده که با سازمان ملل در تماس است و جامعه جهانی هم از این توافقنامه استقبال کرده است اما طی مراحل اداری برداشتن نام افراد از لیست سیاه سازمان ملل نیاز به زمان دارد.

 

کلیدواژه