آیت الله ساجدی از علمای برجسته و فعال در عرصه های مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی بود
(last modified 1398-06-17T09:50:33+00:00 )
سنبله 17, 1398 14:20 Asia/Kabul

حضرت آیت الله ساجدی از علمای برجسته افغان و فعال در عرصه های مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی بود

روحانی فعال افغان گفت: حضرت آیت الله ساجدی از علمای برجسته افغان و فعال در عرصه های مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی بود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جواد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تسلیت رحلت فقیه عالیقدر حضرت آیت الله سید حسین ساجدی (ره) اظهار داشت: ایشان همانگونه که برای حوزات علمیه و مردم افغانستان شخصیت شناخته شده ای بود، از علمای برجسته، فقیه و اصولی بودند که بخشی از عمر شریف خود را در تربیت طلاب فاضل در حوزات علمیه مشهد و کابل صرف کردند که اکنون در اقسانقاط جهان مشغول تبلیغ معارف دینی هستند.

وی افزود: ایشان بخشی از عمر خود را هم در عرصه جهاد، حضور در جبهات و گرم نگه داشتن سنگرهای جهاد علیه اشغالگری و کفر در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سپری کرد و بخشی را هم در تبلیغ دین در غرب و امریکا گذراند و تاسیس حوزه علمیه و راه اندازی نماز جمعه در امریکا را در کارنامه خود دارد که برکات فراوانی هم داشته است.

به گفته آقای وحیدی که از نزدیکان حضرت آیت الله ساجدی (ره) بوده، ایشان از با اخلاق ترین علمای افغانستان بود و تواضع، مهربانی، دلسوزی و عشقش به خدا و اولیای خدا کم نظیر بود، فراجناحی بودن و فراقومی بودن از خصوصیات ایشان بود و هیچ گاه تعلق به حزب و جناح، قوم و منطقه ای خاص در ایشان مشاهده نشد.

این روحانی افغان اظهار کرد: با وجود اینکه آیت الله ساجدی (ره) در قالب یکی از احزاب جهادی به جهاد و مبارزه پرداخت اما تعلقی به حزب نداشت و تمام دغدغه ایشان این بود که ملت افغانستان به عزت و اقتدار برسد و اخیراً هم گفتمان عزت و اقتدار را رواج داده بود.

وی اضافه کرد: حضرت آیت الله ساجدی اخیراً سفرهایی به افغانستان داشت تا از نزدیک با مشکلات و گرفتاری های مردم آشنا شود و همه چیز خود را در طبق اخلاص می گذاشت تا گرهی از مشکلات مردم گشوده شود و تاسیس مدارس و حوزه علمیه در مشهد و کابل، تاسیس مساجد در کابل و رفع منازعات مردمی در افغانستان و امریکا از جمله فعالیت های اجتماعی ایشان بود.

 

کلیدواژه