نشست سه جانبه پاکستان، افغانستان و چین
(last modified 1398-06-17T12:50:48+00:00 )
سنبله 17, 1398 17:20 Asia/Kabul
  • نشست سه جانبه پاکستان، افغانستان و چین
    نشست سه جانبه پاکستان، افغانستان و چین

سومین دور مذاکرات سه جانبه افغانستان، چین و پاکستان روز شنبه درشهر اسلام آباد آغاز شد.

هدف از این مذاکرات  که با حضور "صلاح الدین ربانی"،" شاه محمود قریشی" و" وانگ یی " به ترتیب وزیران امور خارجه افغانستان ، پاکستان و چین برگزار می شود  مذاکره مستقیم طالبان با دولت کابل برای پایان جنگ اعلام شده است.

دور جدید نشست سه جانبه افغانستان، چین و پاکستان در حالی برگزار می شود که ادامه مذاکرات به اصطلاح صلح میان  طالبان و امریکا درقطر و نزدیک شدن به توافق نهایی ، باعث نگرانی دولت و مردم افغانستان شده است .  

نخستین نشست سه جانبه میان وزیران خارجه این سه کشور در سال ۲۰۱۷  در بیجینگ Beijing (پکن) پایتخت چین برگزار شد. نشست دوم نیز سال گذشته در کابل برگزار شد که هیچ نتیجه ای نداشت.

نشست سه جانبه صلح افغانستان با مشارکت وزیران خارجه افغانستان،چین و پاکستان به میزبانی اسلام آباد در شرایطی است که برغم برخی اخبار درباره برخی توافقات آمریکا و طالبان در دور نهم مذاکرات خود در قطر اما تاکنون نتیجه مشخصی از ان گفتگوها حاصل نشده است و دو طرف به طور صریح در باره این دور از مذاکرات اعلام نظر نکرده اند.

اگر چه برخی منابع از توافق بر سرخروج 5000 نظامی آمریکا از افغانستان از مجموع 14 هزار نظامی آمریکایی خبر می دهند اما کاخ سفید هنوز دراین خصوص نظر رسمی خود را اعلام نکرده است.

البته با توجه به سفر زلمای خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کابل پس از پایان مذاکرات دور نهم با طالبان در قطر و گفتگوهای وی با سران دولت وحدت ملی افغانستان،این گمانه بر مبنای برخی اخبارتقویت شده است که طالبان و کاخ سفید به برخی توافق های اولیه دست یافته اند که خلیل زاد ظاهرا در گفتگو با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان آنان را در جریان این گفتگوها قرار داده است.

با توجه به وجود نگرانی از توافقات پنهان آمریکا و طالبان برای استقرار صلح در افغانستان، مقامات این کشور بیش از گذشته خواستار شفافیت درروند مذاکرات آنان شده اند و هر گونه توافق قانونی صلح را نیازمند تایید ان توسط دولت کابل ارزیابی کرده اند.

در شرایطی که همچنان سیاست پنهان کاری آمریکا در قبال روند صلح در افغانستان یک نگرانی عمده محسوب می شود،نشست سه جانبه اسلام آباد فرصتی دیگر برای ازمودن ظرفیت های دیگر بازیگران برای استقرار صلح در این کشور است که البته برخی نقش پاکستان را بیش ازچین در این راستا می دانند.

البته یک دیدگاه هم این است که پاکستان همچون گذشته بر طالبان نفوذ ندارد و بر همین اساس ظرفیتی برای تاثیر گذاری بر روند صلح در افغانستان را ندارد.

  وحید مژده کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان درباره میزان نفوذ پاکستان بر طالبان می گوید؛

 در این سالها درباره نفوذ و تاثیر پاکستان بر گروه طالبان مبالغه شده است و کسی به این موضوع توجه نکرد که طالبان بزرگترین ضربه را به پاکستان زده است.

با توجه به سفر چندی پیش یک مقام دفتر طالبان در قطر به چین و اعلام آمادگی این کشور برای میزبانی از مذاکرات این گروه با دولت افغانستان،شاید دولت کابل امیدوار است که نشست سه جانبه اسلام آباد بتواند راهی برای برون رفت از بن بست مذاکرات با طالبان پیدا کند.    

کلیدواژه