هدف امریکا از توقف گفت و گوها با طالبان، تعدیل مواضع تندروانه این گروه است
(last modified 1398-06-23T11:35:57+00:00 )
سنبله 23, 1398 16:05 Asia/Kabul

به نظر می رسد هدف امریکا از توقف گفت و گوها با طالبان، تعدیل مواضع تندروانه این گروه و پذیرش گفت و گو با دولت افغانستان بوده باشد

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد هدف امریکا از توقف گفت و گوها با طالبان، تعدیل مواضع تندروانه این گروه و پذیرش گفت و گو با دولت افغانستان بوده باشد.

کامبخش نکویی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: جامعه و نخبگان سیاسی امریکا در مورد گفت و گوهای نماینده این کشور در امور صلح افغانستان با طالبان، برنامه صلح و شریک کردن طالبان در قدرت مشکوک و نگران بودند.

وی تصریح کرد: از اینرو به نظر می رسد اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در مورد توقف مذاکرات با طالبان نوعی بازی تاکتیکی بود زیرا گفتمان دیپلماسی که طالبان پیش می بردند خشن و تندروانه بود و با رفتارهای دیپلماتیک معمول در جهان فاصله داشت و همزمان در شهرهای مختلف افغانستان دست به حملات متعددی می زدند که در نهایت گفت و گوهای صلح بین امریکا و طالبان به بن بست رسید.

به گفته این کارشناس سیاسی بخش دیگر قضیه هم به نخبگان سیاسی حاکم در افغانستان برمی گردد که روی خوشی به گفت و گوهای بین امریکا و طالبان نشان ندادند.

نکویی عنوان کرد: برکناری جان بولتون مشاور ارشد شورای امنیت ملی امریکا هم که طرفدار ادامه جنگ در خاورمیانه و جنگ باطالبان بود نشان داد که تعدادی از سیاستمداران امریکایی بر این نظر هستند که در کنار گفت و گو با طالبان فشارهای نظامی هم باید به آن ها وارد شود و تعدادی نیز نظر مخالف دارند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در رابطه با افغانستان، خاورمیانه، یمن، سوریه، ایران و برخی مناطق دیگر منتقدین جدی در بین نخبگان امریکا داشت و دیدگاه ها حاکی از آن بود که سیاست ترامپ تهاجمی است و امریکا را به سوی نابودی می کشاند.

نکویی اظهار کرد: به هر صورت با توقف گفت و گوهای امریکا و طالبان از سوی ترامپ، ممکن است طالبان هم مواضع تندروانه خود را تعدیل کنند و احتمالاً ترامپ هم این اقدام را کرده که طالبان را متقاعد کند ساختارهای فعلی سیاست افغانستان را بپذیرند و با دولت این کشور وارد گفت و گو شوند. البته طالبان هم از یکسو حملات خود را تشدید کرده اند و از سوی دیگر درصدد هستند که با ارتباط با برخی دولت های منطقه بتوانند دوباره وارد روند گفت و گوها با امریکایی ها شوند.

وی اضافه کرد: دونالد ترامپ که بیشتر سیاست های تهاجمی دارد چندان به دنبال روش های دیپلماتیک مانند گفت و گو نیست اما این سیاست وی کارگر نیفتاد و اکنون ضعیف شده ضمن اینکه قدرت ها و غول های دیگر اقتصادی و نظامی در منطقه در برابر امریکا ظهور کرده و رویای امریکا مبنی بر یک قطبی شدن جهان را با شکست مواجه کرده است.

 

کلیدواژه