توقف برنامه های مذاکرات صلح از طرف دولت افغانستان
(last modified Sun, 15 Sep 2019 04:48:09 GMT )
سنبله 24, 1398 09:18 Asia/Kabul
  • توقف برنامه های مذاکرات صلح از طرف دولت افغانستان

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد، دولت این کشور به علت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در 6 میزان  ، برنامه های مذاکرات صلح را متوقف کرده است.

 "صدیق صدیقی" در سخنانی گفت ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کلید مشروعیت بخشیدن به مذاکرات صلح است و این مشروعیت بدون برگزاری انتخابات محقق نمی شود.

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود، پیشبرد روند صلح در این کشور از اولویت های کاری دولت آینده افغانستان خواهد بود و دولت آینده براساس نقشه راه، روند صلح را پیش خواهد برد.

"صدیق صدیقی" با بیان اینکه گروه  طالبان مانع اصلی روند صلح افغانستان است، تاکید کرد جنگ طلبی طالبان باعث متوقف شدن این روند شده است.

وی درواکنش به سفر هیات مذاکره کننده گروه طالبان به روسیه و چین گفت: این سفرها به معنای شکست سیاسی طالبان است و نتایجی نیز درپی نخواهد داشت .

سخنان سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان درباره توقف برنامه های مربوط به مذاکرات صلح به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که در حال حاضر دولت کابل برغم برخی ملاحظات درباره گفتگوهای طالبان و آمریکا از جمله حفظ روزنه گفتگو با این گروه اما از توقف مذاکرات آنان ناخرسند نیست.

از نظر دولت افغانستان  گفتگوهای آمریکا و طالبان در قطر که بدون مشارکت نمایندگان دولت 9 دور خود را برگزار کرد،عملا موجب تقویت موضع این گروه در عدم مذاکره با دولت افغانستان و به حاشیه بردن جایگاه  ونقش دولت در روند صلح این کشور شد.

حال با توقف مذاکرات طالبان وآمریکا با دستور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا،دولت افغانستان آنرا تا حدودی در مسیر راهبرد خود می داند که ممکن است به تغییر موضع این گروه در عدم مذاکره با دولت کابل منجر شود.

مقامات دولت افغانستان براین باورند که صلح در این کشور تنها با برگزاری گفتگوهای بین الافغانی امکانپذیر است و تلاش ها برای تضعیف جایگاه دولت کابل در این روند نتیجه ای همچون مذاکرات متوقف شده آمریکا و طالبان خواهد داشت.

بنابراین،دولت افغانستان بارها ضمن اعلام استقبال از کمک دیگر کشورها برای استقرار صلح در افغانستان،  آنان را از ورود مستقیم به  مداخله مستقیم در این روند از طریق برگزاری مذاکرات دو جانبه با طالبان بر حذر داشته و چنین رویکردی را در تضاد با منافع ملی افغانستان  دانسته است.

در شرایط کنونی هم که دولت افغانستان خود را برای برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری آماده می کند،پیگیری  برنامه های مربوط به امور صلح این کشور از جمله اصل مهم گفتگو با  طالبان را متوقف کرده است و تمام تمرکز خود را برای برگزاری این انتخابات در پرتو امنیت کامل  وصیانت از آرای مردم قرار داده است.

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفته است؛

 با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در حال حاضر مذاکرات صلح با طالبان اولویت ندارد چرا که زمان کمی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و توجه نهادهای داخلی و خارجی بر موضوع انتخابات معطوف است .

دولت فعلی افغانستان براین باور است در شرایط کنونی که کمتر از یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقیمانده است باید امور صلح توسط دولت آینده این کشور که با ارای مردم مشروعیت اعمال قدرت پیدا می کند،پیگیری شود،زیرا در حال حاضر هم دولت و هم جامعه مدنی افغانستان خود را برای انتخاباتی سرنوشت ساز آماده می کند که امکان تمرکز بر مسائل مهم مربوط به صلح و گفتگو با طالبان را ندارد.       

                      

 

کلیدواژه