به نتیجه رسیدن مذاکرات امریکاو طالبان به نفع پاکستان بود اما سودی برای افغانستان نداشت
(last modified 1398-06-24T10:09:39+00:00 )
سنبله 24, 1398 14:39 Asia/Kabul

در صورتی که مذاکرات امریکایی ها با طالبان به نتیجه می رسید منافع پاکستان هم به نوعی تامین می شد اما سودی برای افغانستان نداشت

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که مذاکرات امریکایی ها با طالبان به نتیجه می رسید منافع پاکستان هم به نوعی تامین می شد اما سودی برای افغانستان نداشت.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اینکه عمران خان صدراعظم پاکستان دولت افغانستان را در توقف گفت و گوهای امریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ دخیل دانسته عنوان کرد: با توقف این گفت و گوها منافع پاکستان هم به خطر افتاد چون به نظر می رسید طالبان که تحت حمایت پاکستان هستند دست بالایی داشتند و حتی می خواستند امارت اسلامی خودخوانده شان را تحمیل کنند و اگر روند گفت و گوها به همان شکل پیش می رفت پاکستانی ها به اهداف خود می رسیدند.

وی اظهار داشت: طی سال های گذشته پاکستانی ها امتیازات سیاسی و اقتصادی زیادی از امریکایی ها به عنوان باج گرفتند تا جلو تروریست ها را بگیرند که از خاک آن کشور وارد افغانستان نشوند یا حملاتی را سازمان دهی نکنند اما هیچ گاه به وعده های خود عمل نکردند.

به گفته این کارشناس سیاسی پاکستانی ها همانگونه که وعده های خود را به افغان ها عملی نکردند وعده هایشان به امریکا را هم عملی نکردند، همواره آن ها را بازی داده اند و از آن ها استفاده ابزاری کرده اند اما امریکایی ها و بویژه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا اکنون متوجه این قضیه شده اند.

مظفری اظهار کرد: از آنجایی که پاکستانی ها همواره طالبان را تامین مالی و تجهیز کرده اند می توانند نقش کلیدی هم در موضع گیری ها و تصمیم گیری های آنان و از این رهگذر در سرنوشت صلح افغانستان داشته باشند، سکوت پاکستانی ها در قضیه مذاکرات امریکا و طالبان هم بیشتر به این خاطر بود که روابط شان با طالبان علنی تر نشود.

وی اضافه کرد: به هر صورت موضع دونالد ترامپ مبنی بر توقف مذاکرات با طالبان پاکستانی ها را هم در تعجب فرو برد اما گفته های برخی مقامات افغان را مبنی بر اینکه اگر صلحی در این شرایط اتفاق بیفتند عادلانه و پایدار نخواهد بود، به اثبات رساند.

مظفری تاکید کرد: مردم افغانستان خواهان صلحی هستند که پایدار باشد، در آن عدالت و منافع ملت تامین شده باشد و دستاوردهای هجده ساله مردم در نظر گرفته شود.

 

کلیدواژه