سنبله 25, 1398 16:41 Asia/Kabul

سیاستمداران امریکایی در صدد تجزیه کشورهای اسلامی از جمله افغانستان هستند و روش های گوناگونی را هم به این منظور روی دست دارند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: سیاستمداران امریکایی در صدد تجزیه کشورهای اسلامی از جمله افغانستان هستند و روش های گوناگونی را هم به این منظور روی دست دارند.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها در نظر داشتند افغانستان را به دو قسمت تقسیم کنند به گونه ای که یک قسمت را در اختیار طالبان قرار دهند و قسمت دیگر را تحت اختیار دولت این کشور بگذارند که این پروژه ناکام ماند، از سوی دیگر در این اواخر بحث فدرالی شدن افغانستان را هم مطرح می کنند که خود مقدمه ای بر تجزیه است اما این برنامه ها در افغانستان قابلیت اجرا ندارد.

وی در رابطه با اظهارات اخیر جو بایدن معاون رییس جمهور سابق و نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا درباره تمامیت ارضی افغانستان و اینکه برخی ولایت های افغانستان در کنترل پاکستان است، عنوان کرد: این اظهارات در راستای برنامه های استراتژیست های امریکایی در قبال کشورهای اسلامی است.

این کارشناس افغان گفت: اما افغانستان از نظر جغرافیای سیاسی نقطه بسیار حساسی در منطقه است ضمن اینکه به لحاظ شرایط داخلی به هیچ عنوان امکان تجزیه شدن یا فدرالی شدن آن وجود ندارد.

نهضت یار یادآور شد که جنگ افغانستان طی چهل سال گذشته نیز همواره تحمیلی بوده به گونه ای که گاهی از سوی قدرت های شرقی تحمیل شده و گاهی از سوی قدرت های غرب، خارجی ها منافع خود را در افغانستان جستجو می کنند اما این مردم این کشور هستند که قربانی خواسته های دیگران می شوند.

وی اظهار کرد: در رابطه با افغانستان نظرات متفاوتی در غرب وجود دارد، استعمارگران هم در این کشور تجارب مختلفی داشته اما بصورت کلی غربی ها برداشت های نادرستی از اوضاع این کشور دارند.

به گفته نهضت یار غربی ها به دنبال آن هستند که از طریق افغانستان خود را به آسیای میانه برسانند و چین، هند و روسیه را تحت فشار قرار دهند اما قدرت های منطقه ای سعی دارند جنگ در داخل افغانستان باقی بماند و از آن خارج نشود. به هر صورت همانگونه که روس ها در این کشور زمینگیر شدند کشورهای غربی هم زمینگیر خواهند شد.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان ابرقدرت ها و استعمارگران را در طول تاریخ به زانو درآورده اند و اکنون هم مردم متحدی هستند و در برابر هر استعمارگری خواهند ایستاد، غربی ها هنوز هم مردم و شرایط افغانستان را به خوبی نشناخته اند و همانگونه که طی هجده سال گذشته چیزی عایدشان نشد اگر باز هم در این کشور بمانند چیزی بدست نخواهند آورد.

 

کلیدواژه