سخنرانی ترامپ در سازمان ملل؛ آمریکا علیه جهان
(last modified 1398-07-03T13:29:42+00:00 )
میزان 03, 1398 17:59 Asia/Kabul
  •  سخنرانی ترامپ در سازمان ملل؛ آمریکا علیه جهان

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از هنگامی که زمام امور این کشور را به دست گرفته، رویکرد و  سیاست های یکجانبه گرایانه ای را در برخورد با مسائل جهانی در پیش گرفته است. ترامپ با مطرح کردن  شعار "نخست آمریکا" بی اعتنایی خود  به جهان را مورد تاکید قرار داده است . 

ترامپ در آخرین موضع گیری خود در قبال مسائل جهانی روز سه شنبه 2 میزان درجریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر رویکرد ملی گرایانه خود را تکرار کرد و بر مخالفت با جهانی سازی تاکید ورزیده و در عین حال متحدان و رقبای آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و به آنها هشدار داد. در واقع در سخنرانی امسال ترامپ سه موضوع ایران ، چین و ملی گرایی بیش از دیگر مسائل مورد توجه وی قرار گرفت . 
ترامپ بخش نخست سخنرانی خود را به ملی گرایی که در شعار "نخست آمریکا" تجلی پیدا کرده است اختصاص داده و به زعم خود از این ایده دفاع کرد. ترامپ گفت : آینده متعلق به جهان‌گرایان نیست بلکه متعلق به میهن‌پرستان است. آینده متعلق به ملت‌های مستقل و دارای حق حاکمیت است که از شهروندان خود دفاع کنند، به همسایگانشان احترام بگذارند و به اختلافاتی که هر کشور را خاص می‌کند افتخار کنند. به همین دلیل است که ما در آمریکا در حال اجرای برنامه‌ای جالب به نام احیای ملی هستیم .
در واقع ترامپ مفهوم نوینی از ملی گرایی را مد نظر قرار داده که در عرصه سیاست خارجی ترجمان آن یک جانبه گرایی است.روزنامه وال‌استریت ژورنال با اشاره به گرایش‌های ملی‌گرایانه ترامپ در برابر رویکردهای جهان‌گرایانه و چندجانبه‌گرایی نوشت: ترامپ در سازمان ملل از کشورها خواست تا شهروندان خود را در اولویت قرار دهند و جهان‌گرایان را طرد کنند. از نگاه رئیس جمهور جنجالی آمریکا آنچه ارزش و اصالت دارد فقط منافع و اهداف آمریکا چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی است . به زعم وی به دلیل اینکه آمریکا قدرتمندترین اقتصاد و ارتش جهان را در اختیار دارد پس باید دیگر کشورها از واشنگتن تبعیت کرده و هر آنچه را که آمریکا خواهان آن است محقق سازند .ضمن اینکه ترامپ اساسا توجهی به نظرات و خواسته های دیگر کشورها نداشته و حتی با متحدان خود نیز رفتاری تحقیر آمیز دارد. وی معتقد است که همه جهان اعم از شرکای ورقبای آمریکا همواره از آن سوء استفاده کرده اند و اکنون موقع تغییر این وضعیت است . این رویکرد ترامپ با انتقادات و مخالفتهای زیادی در سطح بین المللی مواجه شده است .
 ترامپ در سخنرانی خود بار دیگر مساله عدم پرداخت سهم عادلانه در مساله دفاع از سوی شرکای آمریکا را یادآور شده و در عین حال بر لزوم تغییر روند کنونی تجارت بین المللی را خاطر نشان کرد. ترامپ گفت : همه شرکای ما باید سهم عادلانه خود را در حمل بار سنگین دفاع بپردازند. باری که پیشتر آمریکا به دوش کشیده است. در راس برنامه ما برای احیای ملی کمپینی بلندپروازانه برای اصلاح تجارت بین‌المللی وجود دارد. برای چندین دهه نظام تجارت بین‌الملل به آسانی توسط کشور‌هایی که با رویکردی بسیار بد رفتار می‌کنند مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
ترامپ بر مبنای این ایده خود  تقابل و جنگ تجاری با سایر اقتصادهای جهان را در دستور کار خود قرار داده است. با این حال ادعای ترامپ درباره ماهیت غیر منصفانه تجارت بین المللی به ضرر امریکا نه فقط از سوی شرکا و رقبای تجاری واشنگتن به ویژه اتحادیه اروپا و چین رد شده بلکه سازمان های بین المللی مالی و تجاری مانند صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی بارهادر باره تبعات خطر ناک سیاست ها واقدامات حمایت گرایانه ترامپ در عرصه تجاری هشدار داده و تداوم آن را موجب کاهش رشد اقتصاد جهانی و بروز جنگ های تجاری گسترده دانسته اند، مساله ای که اکنون در جنگ تجاری آمریکا وچین تبلور پیدا کرده است.

کلیدواژه