میزان 06, 1398 16:02 Asia/Kabul
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری در افغانستان

انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری افغانستان در بحبوحه تشدید اقدامات تروریستی و هشدار طالبان درباره حمله به مرکز رای گیری، روز شنبه در سراسر این کشور آغاز شد .

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان درحدود پنج هزار مرکز رای گیری و با 30 هزار شعبه اخذ رای شروع شد و قرار است تا ساعت 17 به وقت محلی ادامه یابد.

این درشرایطی است که از مجموع پنج هزار مرکز رای گیری، یک هزار و پانصد مرکز در معرض تهدیدهای امنیتی قرار دارند .

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در همین رابطه اعلام کرد، حدود  450 مرکز دیگر نیز به دلیل مشکلات امنیتی باز نخواهند شد.

طبق اعلام کمیسیون انتخابات افغانستان، در این انتخابات از حدود 40 هزار دستگاه "بیومتریک" برای ثبت هویت رای دهندگان برای جلوگیری از تقلب استفاده خواهد شد و تنها آرایی شمارش می شوند که در این دستگاه ها ثبت شده باشند.

طبق آخرین آمار ارائه شده توسط کمیسیون انتخابات افغانستان،  9 میلیون و 600 هزار نفر برای شرکت در این انتخابات نام نویسی شده اند که یک سوم از آنها را زنان تشکیل می دهند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی برگزار شد که تنش های سیاسی بین نامزدهای انتخابات و به خصوص موضعگیری های تند برخی رقبا علیه "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری این کشور، توقف مذاکرات صلح طالبان و آمریکا و همچنین کناره گیری "محمد حنیف اتمر" از نامزدهای سرشناس این دوره از انتخابات از جمله عوامل موثر برروند انتخابات حساس این دوره  محسوب می شوند.

در دوران شصت روزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان،برخی از رقبا با متهم کردن تیم انتخاباتی اشرف غنی به سو استفاده از امکانات دولتی، عملا تلاش کردند موقعیت وی را در بین واجدان شرایط رای تضعیف کنند که البته برخی از شخصیت های سیاسی وابسته به رئیس اجرایی کابینه این کشور که درون دولت نیز حضور دارند با طرح انتقادتی علیه رئیس جمهوری افغانستان،چنین سناریویی را دنبال کردند.

از جمله آنها "صلاح الدین ربانی" وزیر خارجه افغانستان بود که مدعی شد، تلاش‌های محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور در پنج سال اخیر برای انحصار قدرت باعث تضعیف نظام سیاسی افغانستان شده است که البته این اظهارات در فضای انتخابات با انگیزه های سیاسی و حزبی ارزیابی شد.

کناره گیری محمد حنیف اتمر از نامزدهای سرشناس انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز که در فهرست شانس های انتخابات  قرارداشت،از دیگر موضوعاتی بود که به عنوان عوامل داخلی تاثیر گذار بر روند انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری این کشورمورد توجه قرار گرفت.

از عوامل خارجی موثر بر روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز می توان به دستور "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا برای توقف مذاکرات با طالبان اشاره کرد که سبب شد تا این گروه بر دامنه حملات خود درآن کشور بیفزاید و حتی تهدید کرد که مراکز اخذ رای را به ناامنی می کشاند.

برغم فشارهای آمریکا برای تعویق انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا زمان دستیابی به توافق صلح با طالبان، تهدیدات این گروه  درباره حمله به مراکز رای گیری در مناطق مختلف این کشور و همچنین عدم کمک مالی کشورهای غربی مدعی حمایت ازدموکراسی برای تامین هزینه های انتخابات، اما دولت کابل و کمیسیون های انتخاباتی توانستند به وعده خود برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقرر عمل کنند.

اگرچه طبق اعلام مسئولان برگزاری انتخابات، صدها مرکز رای گیری در افغانستان به دلایل امنیتی بسته ماند و صدها مرکز دیگر نیز با تهدیدات امنیتی روبرو بود، اما انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یکی از حقوق اساسی مردم این کشور درچارچوب اعمال حق تعیین سرنوشت در سراسر افغانستان برگزار شد تا همچنان نقش مردم در انتخاب رئیس جمهورو تشکیل کابینه نقشی کاملا بدون جایگزین باشد.

عدم حمایت مالی، امنیتی و سیاسی کشورهای غربی از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان داد که این کشورها بر خلاف ادعای خود برای تحقق، تامین و صیانت از دموکراسی در این کشور هیچ اراده ای ندارند .

انتظار می رود باتوجه به تلاش های صورت گرفته برای صیانت از ارای مردم واعمال نظارت های دقیق، نتایج حاصل از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مورد پذیرش همه نامزدها قرار گیرد و مانند انتخابات گذشته در سال 2014 ، به چالشی برای مردم این کشور تبدیل نشود.                                         

کلیدواژه