اظهارات پاکستانی ها در مورد صلح افغانستان زمانی موثر است که عملی شود
(last modified 1398-07-06T12:31:07+00:00 )
میزان 06, 1398 17:01 Asia/Kabul

اظهارات مقامات پاکستانی در مورد صلح افغانستان زمانی موثر است که جنبه عملی به خود بگیرد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اظهارات مقامات پاکستانی در مورد صلح افغانستان زمانی موثر است که جنبه عملی به خود بگیرد.

مصطفی حبیبی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر عمران خان صدراعظم پاکستان در رابطه با دوستی با افغانستان و تمایلش برای برقراری صلح در این کشور اظهار داشت: پاکستان از جمله کشورهایی است که همواره سیاست های چندگانه ای در مورد افغانستان داشته اما این سیاست ها نه به نفع پاکستان بوده و نه به نفع افغانستان.

وی با بیان اینکه البته برخی سیاستمداران پاکستانی متوجه این امر شده اند، اظهار امیدواری کرد که اظهارات سیاستمداران پاکستانی در مورد تمایل به صلح در افغانستان جنبه عملی به خود بگیرد و شاهد تغییر سیاست های پاکستان نسبت به افغانستان باشیم.

این کارشناس افغان با اشاره به درخواست عمران خان برای از سرگیری مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان عنوان کرد که مذاکرات قبلی طالبان و امریکا هیچ تاثیری بر امنیت افغانستان نداشت و زمانی که گفت و گوها در قطر جریان داشت، آتش جنگ در افغانستان شعله ور بود.

به گفته حبیبی گفت و گوهای صلحی که توام با آتش بس نباشد بی معنی است و حال که پیشنهاد از سرگیری مذاکرات می شود باید پیش شرط ها و مولفه های صلح هم که مهمترین آن آتش بس دایمی و ختم جنگ است در نظر گرفته شود اما اگر قرار باشد تجربه های قبلی تکرار شود سودی به حال مردم افغانستان نخواهد داشت.

این کارشناس افغان عنوان کرد: زمانی که گفت و گوهای صلح را راه اندازی می کنیم باید دیگر جنگ وجود نداشته باشد، توافقاتی برای محو آنچه جامعه از آن متضرر می شود، انجام شود و مردم دیگر نگرانی از جنگ نداشته باشند.

وی اضافه کرد: اما در زمان گفت و گوهایی که امریکا با طالبان در قطر داشت، هم جنگ در داخل افغانستان جریان داشت و هم مردم پریشان بودند و به عبارتی گفتمان صلح به معنای واقعی وجود نداشت.

 

کلیدواژه