میزان 06, 1398 17:26 Asia/Kabul
  •  افعانستان :انتخابات زیر سایه تهدید

سرانجام پس از ماه ها بیم و امید، مردم افغانستان از صبح امروز؛ شنبه 6 میزان، پای صندوق های رای حاضر شدند تا برای  چهارمین بار رئیس جمهوری  این کشور انتخاب کنند.

این انتخابات در حالی برگزار می شود که به دلیل تهدیدات گروه طالبان ، تدابیر امنیتی شدیدی از سوی دولت در مراکز اخذ رای در نظر گرفته شده است . طبق آخرین آمار ارائه شده توسط کمیسیون انتخابات افغانستان،  9 میلیون و 600 هزار نفر برای شرکت در این انتخابات نام نویسی شده اند که یک سوم از آنها را زنان تشکیل می دهند.  

صحبتهای غنی درمورد امنیت انتخابات  :

  علاوه بر امنیت ، دولت با بهره گیری از 40 هزار دستگاه بیومتریک  برای  ثبت هویت رای دهندگان، تلاش کرده است تا از شائبه ها برای تقلب در این انتخابات بکاهد اما مشکلات ارتباطاتی  و نا اشنایی کاربران با این سامانه، همچنان بر تردید ها در سلامت این انتخابات می افزاید.

با وجود همه این مشکلات، افغانستان باردیگر گام در مسیر یک انتخاب جمعی مهم و سرنوشت ساز نهاده است.

دولتی قوی و برآمده از آراء مردم افغانستان در برهه ای که تهدیدات داخلی و خارجی همچنان بر پیکر  این کشور جنگ زده  خراش می اندازد، میتواند امیدها را برای برون رفت این سرزمین غنی و تاریخی  از بحرانهای سیاسی و امنیتی هموار کند.  هدفی که انتظار میرود اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری در  27 میزان سرآغاز آن باشد.

 

کلیدواژه