میزان 08, 1398 18:51 Asia/Kabul
  •  مشارکت ضعیف مردم افغانستان از انتخابات ریاست جمهوری

 از مجموع سیزده میلیون نفر واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان،تنها کمتر از دو میلیون ودویست هزار تن از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند.

شمار واجدین شرایط برای شرکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از مجموع بیش از  35 میلیون نفر جمعیت ، ۱۳ میلیون نفر اعلام شد که از این تعداد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند. 

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد  براساس تازه‌ترین آمار از سه هزار و ۷۳۶ مرکز اخذ رای‌، شمار شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری دو میلیون و۱۹۶هزار تن برآورد شده است.
مشارکت اندک مردم افغانستان در چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر اساس عوامل موثر در انگیزه مردم برای حضور موثر در این عرصه سرنوشت ساز از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

در ایجاد شور و انگیزه برای مشارکت جدی و موثر مردم افغانستان در انتخابات اخیر ریاست جمهوری دلایل متعددی را می توان برشمرد که مهمترین دلیل آن فقدان چشم انداز روشن برای بروز تغییرات مثبت در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این کشور است که موجب می شود تا واجدان شرایط رای دهی، حضور در انتخابات را رهیافتی برای خروج از این دورنمای مبهم نمی دانند.

در چارچوب این نگرش،وجود موانع بزرگ بر سر راه تضمین اعمال حاکمیت ملی در افغانستان و عدم مداخله خارجی در امور داخلی این کشور موجب شده تا مردم این کشور تغییر دولت و کابینه افغانستان را به دلیل تداوم این موانع موجب دگرگونی در شرایط و وضعیت این کشور ندانسته و انتخابات را تنها بستری برای جابجایی افراد در سمت ها می دانند.

مداخله مکرر و مستقیم قدرت های غربی به خصوص آمریکا در امور داخلی افغانستان به خصوص در صلاحیت های انحصاری دولت این کشور سبب شده تا نهاد دولت در افغانستان ضعیف شده و تصمیم گیری ها به دلیل همین مداخلات کاملا منطبق با منافع ملی این کشور نباشد.
ادامه ناامنی و به خصوص افزایش  تهدیدات طالبان در باره حمله به مراکز رای گیری در افغانستان از جمله عوامل دیگری است که بر کاهش قابل توجه مشارکت مردم این کشور در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور تاثیر منفی داشته است.

همچنین باید توجه داشت فساد موجود در ساختار اداری و مالی و ضعف عملکرد دولت افغانستان متاثر از عوامل داخلی موجب افزایش نارضایتی مردم از خدمات رسانی دولت و ناامیدی انان از تغییر و بهبود اوضاع در این کشور سبب بی رغبتی مردم برای حضور در انتخابات شده است.
فقدان سازوکارهای لازم برای نطارت بیشتر بر روند انتخابات و اعمال شفافیت های مورد انتظار نیز در فهرست دیگر عوامل اثر گذار در کاهش مشارکت مردم در انتخابات قرار دارد.
کمشکش های بی حاصل حزبی و چند قطبی شدن فضای سیاسی افغانستان نیز در سال های اخیر موجب شده تا مردم افغانستان رقابت های بین حزبی در عرصه سیاست را تنها برای کسب قدرت و پیشبرد اهداف گروهی و قومی بدانند که این مسئله نیز در کاهش حضور مردم در چهارمین دوره اتتخابات ریاست جمهوری این کشور تاثیر گذار بوده است.

کلیدواژه