میزان 14, 1398 12:12 Asia/Kabul

پاکستان به دلیل نزدیکی با امریکا و نفوذ بر طالبان می تواند نقش بارزی در مساله صلح افغانستان داشته باشد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: پاکستان به دلیل نزدیکی با امریکا و نفوذ بر طالبان می تواند نقش بارزی در مساله صلح افغانستان داشته باشد.

عباس حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به پاکستان اظهار داشت: با توقف گفت و گوهای امریکا و طالبان از سوی رئیس جمهور امریکا اخلالی در روند صلح افغانستان به وجود آمده بود اما با سفر خلیلزاد به پاکستان به نظر می رسد که روند گفت و گوها از سر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: پاکستان از این جهت مورد توجه خلیلزاد قرار دارد که می تواند نقش اساسی در مذاکرات و صلح افغانستان داشته باشد، پاکستان از جمله کشورهایی است که از دیرباز با امریکا قراردادهای امنیتی و اقتصادی داشته و از این طریق امتیازات مالی بدست می آورد ضمن اینکه طالبان پرورش یافته دست پاکستان است و این کشور می تواند طالبان را متقاعد به پذیرش صلح کند.

به گفته این کارشناس افغان در صورتی که امریکا و پاکستان بخواهند طالبان پشت میز مذاکره حاضر شوند می توانند آنان را در کمترین زمان متقاعد کند.

حسن زاده عنوان کرد: برخی قدرت هایی که خود را در افغانستان ذینفع می دانند ممکن است بر سر راه صلح مانع ایجاد کنند و در صورتی که آنان برای ایجاد صلح در افغانستان توافق نداشته باشند حرکت یکجانبه امریکا به جایی نمی رسد، زیرا ریشه های صلح در داخل افغانستان است و کشورهای مختلف در آن حضور و در صلح یا جنگ آن نقش دارند.

وی با بیان اینکه طی مدتی که مذاکرات امریکا و طالبان متوقف شده بود، طالبان حرکت هایی انجام دادند و سفرهایی به برخی کشورها داشته و اعلام کردند که برای صلح آمادگی دارند. به هر صورت عده ای از طالبان و رهبران آنان به دنبال صلح هستند و عده ای هم که از بیرون تامین مالی می شوند ممکن است در این زمینه حرف شنوی نداشته باشند و این مساله روی قضیه صلح تاثیر داشته باشد.

 

کلیدواژه