همکاری های کنسولی بین ایران و افغانستان در بخش های مختلف وجود دارد
(last modified 1395-07-13T06:03:04+00:00 )
میزان 13, 1395 10:33 Asia/Kabul

همکاری های کنسولی بین سفارتخانه ها و کنسولگری های ایران و افغانستان در بخش های مختلف وجود دارد

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد تاکید کرد: همکاری های کنسولی بین سفارتخانه ها و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در هر دو کشور در بخش های مختلف وجود دارد.

سید نورالله راغی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: همکاری ها از گذشته وجود داشته و تعدادی از مردم و بویژه دانشجویان و مخصوصاً دانشجویان دختر که نیاز به ویزه و اقامت جمهوری اسلامی ایران داشتند به جای اینکه به سفارت یا کنسولگری های ایران در افغانستان مراجعه کنند به جزیره کیش می روند و از آنجا ویزه دریافت کرده و وارد شهری در ایران می شوند که در آن اقامت دارند و با گرفتن اقامت به درس های خود ادامه می دهند.

وی افزود: تعدادی از افراد هم که بتوانند به افغانستان جهت طی مراحل بروند شرایط فراهم است، هماهنگی های لازم صورت گرفته و نیازی نیست برای دریافت پاسپورت الکترونیکی زمان زیادی صرف کنند زیرا در اولویت قرار گرفته اند.

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد گفت: درخواست ما هم از دولت جمهوری اسلامی ایران و سفارت و کنسولگری های ایران در افغانستان این است که در سرعت بخشیدن به روند صدور ویزه به این افراد اقدام لازم را انجام دهند تا بتوانند زودتر بر سر درس های خود حاضر شوند.

آقای راغی همچنان خاطرنشان کرد: گزارش هایی وجود نداشته که در زمینه دریافت ویزه از جزیره کیش برای دانشجویان مشکلی ایجاد شده باشد اما اولویت برای دولت های افغانستان و ایران این است که آنان به افغانستان بروند و با دریافت پاسپورت های الکترونیکی ویزه هم برایشان صادر شود زیرا قرار است کم کم پاسپورت های قدیم افغان ها به الکترونیکی تبدیل شود.

این مقام دولتی افغان عنوان کرد: البته دولت افغانستان از موسسه بین المللی هوانوردی که اصرار به تبدیل پاسپورت های افغان ها به الکترونیکی داشت درخواست کرده که تا سال 2017 فرصت بدهد و این درخواست پذیرفته هم شده است. در عین حال تلاش صورت می گیرد که سیستم دریافت پاسپورت های الکترونیکی برای افغان های مقیم ایران هم راه اندازی شود.

وی در مورد ضرورت داشتن شناسنامه یا تذکره افغانستان برای کسانی که پاسپورت الکترونیکی دریافت می کنند گفت: داشتن تذکره حتی برای افغان هایی که در جمهوری اسلامی ایران متولد شده اند ضروری است و کسانی هم که نخواهند برای دریافت آن به افغانستان بروند می توانند از طریق بستگان خود در داخل افغانستان درخواست غیابی صدور تذکره داشته باشند.

 

کلیدواژه