امکان درمان اطفال مبتلا به سوراخ قلب در داخل افغانستان فراهم شود
(last modified 1398-07-20T12:51:09+00:00 )
میزان 20, 1398 17:21 Asia/Kabul

وزارت صحت عامه افغانستان با کمک کشورهای خارجی شرایط درمان اطفال مبتلا به سوراخ قلب را در داخل افغانستان فراهم کند

پزشک سرشناس افغان پیشنهاد داد: وزارت صحت عامه (بهداشت) افغانستان به جای اعزام اطفال مبتلا به سوراخ قلب به آلمان با کمک کشورهای خارجی شرایط درمان آنان را در داخل افغانستان فراهم کند.

داکتر احمد شاه فرهت فوق تخصص بیماری های اطفال و از شرکت کنندگان در سومین کنگره بین المللی قلب در بیمارستان رضوی مشهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با ابراز امیدواری به اینکه روزی چنین کنگره های معتبر علمی پزشکی در افغانستان هم برگزار شود گفت: طی سال های اخیر وضعیت طبابت در افغانستان بهبود یافته اما مسیرهایی که گاهی برای درمان بیماران انتخاب می شود مسیرهای درستی نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال تعداد زیادی از اطفالی که سوراخ قلب دارند برای درمان به آلمان فرستاده می شوند در حالی که می توان با آموزش پزشکان افغان و با هزینه های کمتر این در مان ها را در داخل افغانستان انجام داد.

به گفته داکتر فرهت در صورتی که کشورهایی مانند آلمان می خواهند به افغانستان در این زمینه کمک کنند بهتر است پزشکان افغان را آموزش دهند تا در آینده اینگونه درمان ها در داخل افغانستان انجام شود.

این داکتر متخصص اطفال اظهار کرد: آمار دقیقی از کودکانی که در افغانستان با مشکل قلبی به دنیا می آیند وجود ندارد اما در آمار جهانی از هر 100 کودک یک نفر دچار بیماری قلبی است، به هر صورت امروزه چون وضعیت طبابت در افغانستان بهبود یافته این بیماری ها تشخیص می شوند اما در گذشته چون تشخیص داده نمی شد بسیاری از آن ها جان می باختند.

وی در مورد سومین کنگره بین المللی قلب که از ۱۷ تا ۱۹ میزان (مهر) به میزبانی بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد و همکاری انجمن های داخلی و بین المللی در حوزه قلب برگزار شد هم گفت: امسال تعدادی از پزشکان افغان از کابل و هرات هم جزء شرکت کنندگان در این کنگره بودند که حضور آنان در چنین کنفرانس های معتبر بین المللی سبب افزایش سطح علمی متخصصین و پزشکان افغان خواهد شد و به نفع جامعه و بیماران در افغانستان است.

فرهت همچنان اظهار داشت: در این کنگره بین المللی شخصیت های بزرگ علمی از کشورهای مختلف، امریکا، اروپا و آسیا شرکت داشتند، کشورها به این کنگره به دید خوبی نگاه می کنند، بسیار آموزنده است و ضمن اینکه استادان تجربیات و نتایج تحقیقات خود را بیان می کنند یکسری عمل جراحی را هم در اتاق های عمل مختلف در مشهد و تهران انجام می دهند و شرکت کنندگان آن را از طریق ویدئو کنفرانس مشاهده می کنند.

گفتنی است که حدود ۴۵ پزشک متخصص و جراح قلب و عروق از ۱۸ کشور جهان مانند آمریکا، ایتالیا، آلمان، انگلستان، افغانستان، آذربایجان، لبنان، ترکمنستان و قاره آفریقا در این همایش علمی تخصصی با محوریت موضوع "مداخلات تهاجمی غیرجراحی در بیماریهای مادرزادی" حضور یافتند.