میزان 23, 1398 17:26 Asia/Kabul

هر نتیجه ای که برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شود مورد قبول تیم مطرح بازنده نخواهد بود و امکان بروز تنش وجود دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: هر نتیجه ای که برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شود مورد قبول تیم مطرح بازنده نخواهد بود و امکان بروز تنش وجود دارد.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: در حال حاضر دو تیم مطرح وابسته به محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله ادعای پیروزی دارند و هرکدام که برنده شوند ممکن است تعدادی از تیم های ضعیف دورش جمع شوند اما تیم مطرح بازنده نتیجه را نمی پذیرد و امکان بروز تنش و حتی بحران در این زمینه وجود خواهد داشت.

وی افزود: ممکن است تلاشی صورت بگیرد که دو تیم مطرح بار دیگر باهم کنار بیایند و دولتی را تشکیل دهند اما طبیعی است که هیچ یک از طرف ها راضی به این امر نیستند، البته امکان مداخله پیچیده کشورهای امریکایی و اروپایی در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وجود دارد.

این استاد دانشگاه کابل عنوان کرد: امریکایی ها به دنبال آن هستند که قبل از اینکه مساله انتخابات افغانستان به سوی بحران پیش برود طرفین به توافقی دست پیدا کنند، به هر صورت به نظر می رسد که مشکلاتی در راه است اما اینکه چگونه مدیریت خواهد شد هنوز مشخص نیست. دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا که از مدیریت دقیق بحران افغانستان مطمئن نیست به دنبال کنار آمدن با روس ها در مساله افغانستان است.

به گفته فانوس نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم علیه یکدیگر اسنادی دارند اما اگر روسیه و امریکا باهم در مساله افغانستان کنار بیایند، مساله مذاکره با طالبان به جایی برسد و طرف های مطرح در داخل افغانستان هم در ایجاد دولت سهم داشته باشند، ممکن است سر و صدای زیادی به راه نیندازند به همین دلیل امریکایی ها به مذاکره و تشکیل حکومت موقت تاکید دارند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: امکان نفوذ در دستگاه ها و سیستم های انتخابات و تقلب وجود دارد، امکان تقلب در اوراق کاغذی رای دهی هم بیشتر است و حتی در کشورهای پیشرفته مشکلاتی وجود دارد چنانکه بحث دستکاری در انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم مطرح شد و دونالد ترامپ متهم به دریافت همکاری از روس ها در این زمینه شد.

وی اضافه کرد: در رابطه با انتخابات افغانستان هم اتهامات به صورت آشکار مطرح می شود مانند پر کردن صندوق ها از آراء تقلبی، دستکاری در دستگاه های بایومتریک و نفوذ زورمندان که تا حدودی ثابت شده هم می باشد و به نظر نمی رسد که کمیسیون های انتخاباتی بتوانند جلو تقلب را بگیرند و حتی مسوولان این کمیسیون ها از نفوذ دیگران در این امر شکایت می کنند.

 

کلیدواژه