حمله‌ ترکیه به ‌‎سوریه؛ واکنش اسد، رایزنی‌های ظریف
(last modified Fri, 18 Oct 2019 09:15:25 GMT )
میزان 26, 1398 13:45 Asia/Kabul
  • حمله‌ ترکیه به ‌‎سوریه؛ واکنش اسد، رایزنی‌های ظریف

رئیس جمهوری سوریه در واکنش به حمله ارتش ترکیه به شمال شرق آن کشور واکنش نشان داد و تاکید کرد، سوریه به حملات ارتش ترکیه پاسخ خواهد داد.

"بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه در دیدار "فالح الفیاض"، مشاور امنیت ملی عراق در دمشق گفت: سوریه با ابزارهای مشروعی که دارد، به حملات ترکیه به شمال سوریه پاسخ خواهد داد.

اسد، عملیات ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه را تهاجم آشکار خواند.

ارتش ترکیه با دستور "رجب‌طیب اردوغان"، رئیس جمهوری این کشور با هدف مبارزه با کردهای سوریه، "پ ک ک" و رفع نگرانی‌های امنیتی به شمال شرق سوریه حمله کرده است؛سومین عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، "چشمه‌صلح" نامیده شده است.

ترک‌ها معتقدند مرزهای ترکیه و سوریه ناامن است و برای رفع این مشکل عملیات جدیدی را در دستور کار قرار دادند؛ تردد تروریست‌ها از مرزهای سوریه و ترکیه و نگرانی تاریخی کُردها دو مساله اساسی در رویکرد ترکیه درقبال سوریه مطرح است.

توافق "آدانا"؛ بهترین مرجع رفع نگرانی‌های ترکیه از قِبَل کُردها

مساله کُردها ده‌ها سال مطرح بوده و برای حل مساله تردد تروریست‌ها پیشتر چاره اندیشیده شده است و توافق "آدانا" بین سوریه و ترکیه، بهترین مرجع رفع نگرانی‌های ترکیه از قِبَل کُردها و ناامنی در مرزهای دو کشور است.     

همکاری مشترک ترکیه و سوریه برای مبارزه با تروریست‌ها در مرزهای دوکشور مورد توافق همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران و روسیه بوده و همچنان حرکت در این مسیر بهترین روش برای رفع دغدغه‌های ترکیه است.

درهمین چارچوب، "محمدجواد ظریف"، وزیر خارجه ایران و "سرگئی لاوروف"، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت وگوی تلفنی بر ایجاد گفت‌وگو بین دمشق و آنکارا و همچنین بین مقامات سوری و نمایندگان کُردهای سوریه تاکید و اعلام کردند، تهران و مسکو برای تسهیل چنین ارتباطاتی آماده هستند.

ظریف همچنین با "ولید المعلم"، وزیر خارجه سوریه و "محمدعلی الحکیم"، وزیر خارجه عراق درباره تحولات شمال شرق سوریه تلفنی گفت و گو کرد و در این رایزنی‌ها، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی سوریه مورد تاکید قرار گرفت. 

اقدامات یکجانبه در مبارزه با تروریسم در خاک کشوری دیگر آن هم بدون اجازه دولت مستقر و شناخته شده در عرصه بین‌المللی، نه فقط کمکی به‌رفع نگرانی‌های ترکیه نمی‌کند، بلکه سبب افزایش تصادی بحران در منطقه می‌شود.

مبارزه با تروریسم خواست همه کشورهاست و در این زمینه، دولت سوریه نیاز به کمک جامعه‌جهانی دارد و دولت ترکیه هم این اقدام را باید در کنار ارتش سوریه انجام دهد.

لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت‌ارضی کشورها

لازمه هرگونه همکاری سازنده، احترام به حاکمیت و تمامیت‌ارضی کشورهاست اما ترکیه با اجرای عملیات "چشمه‌صلح"، این اصلی اساسی را نادیده گرفته و همین مساله واکنش تند "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه را به همراه داشته است.

تضمین هرگونه امنیت‌پایدار در مرزهای سوریه و ترکیه، توجه به‌اهمیت و نقش‌آفرینی دولت مرکزی سوریه است و اجرای هرگونه راهکاری بدون توافق دولت بشار اسد، بی‌توجهی به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است. آنکارا، تهران و مسکو در فرایند مذاکرات "روند آستانه" بارها بر اهمیت حاکمیت‌ملی و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرده‌اند.

کلیدواژه