عقرب 04, 1398 17:33 Asia/Kabul

همانگونه که جنگ افغانستان یک جنگ نیابتی است مساله صلح این کشور هم بصورت نیابتی میان برخی از کشورها جریان دارد

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: همانگونه که جنگ افغانستان یک جنگ نیابتی است و منشاء آن دستگاه های استخباراتی کشورهای قدرتمند می باشد، مساله صلح افغانستان هم بصورت نیابتی میان برخی از کشورها جریان دارد.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: جلساتی که در مسکو دایر می شود و جلسه ای که قرار است در چین برگزار شود نشان می دهد که کشورهای دیگر بر سر صلح افغانستان باهم توافق می کنند و دولت افغانستان در حاشیه مذاکرات صلح قرار گرفته و نقش مستقیمی در این زمینه ندارد ضمن اینکه سیاست ملی خاصی هم برای دستیابی به صلح ندارد.

وی افزود: برخی از کشورها منافع خود را در جنگ و صلح افغانستان جستجو می کنند و کشورهایی که سال ها در جنگ افغانستان دخیل بوده اند اکنون منافع خود را در صلح این کشور دنبال می کنند در حالی که از مذاکرات مستقیم بین افغانی هنوز خبری نیست.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در حال حاضر مساله انتخابات بزرگترین دغدغه مردم افغانستان است و اگر نتایج انتخابات با چالش مواجه شود که نشانه های آن هم مشاهده می شود، امکان آن وجود دارد که بحران در این خصوص، شرایطی را فراهم کند که گفت و گوهای صلح حتی نسبت به نتایج انتخابات هم اولویت پیدا کند و مردم علاقه ای به اعلام نتایج انتخابات نداشته باشند و به مساله صلح اولویت بیشتری بدهند.

سلجوقی اظهار کرد: به هر صورت بحران انتخابات از یکسو و بحران حضور نداشتن نمایندگان رسمی حکومت افغانستان در مذاکرات صلح از سوی دیگر وضعیت سیاسی کشور را پیچیده کرده و مردم هم در این زمینه نگرانی دارند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به سابقه تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان و زیر سوال بودن مشروعیت قانونی آن عنوان کرد: مردم به همین دلیل مشارکت گسترده ای در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند و این نشان از وجود یک بحران سیاسی-اجتماعی دارد و در صورتی که بر اساس این آراء اندک حکومتی در افغانستان بر سر کار بیاید، اگرچه مشکل حقوقی ندارد اما با اعتراض و انتقاد مردم و مشکلات متعدد مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: به این ترتیب حکومتی ضعیف تر از حکومت فعلی ایجاد خواهد شد هرچند وجود حکومت ضعیف بهتر از نبود حکومت در کشور است زیرا می تواند فرصت عبور از وضعیت کنونی را فراهم کند.

 

کلیدواژه