عقرب 08, 1398 13:18 Asia/Kabul
  • دیدار

نخست وزیر پاکستان در دیدار "زلمی خلیلزاد" نماینده آمریکا در امور افغانستان بر لزوم دستیابی به صلح پایدار در این کشور تاکید کرد.

"عمران خان" در دیدار "خلیلزاد" در اسلام آباد افزود، بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد، بنابراین پاکستان به حمایت از هرگونه ابتکار برای دست یابی به صلح پایدار در افغانستان ادامه می‌دهد.

نخست وزیر پاکستان تسریع در روند صلح افغانستان را ضروری دانست و  تاکید کرد، صلح و ثبات در افغانستان برای امنیت منطقه‌ اجتناب ناپذیر است و پاکستان این موضوع را وظیفه مشترک همه طرف‌ها می‌داند.

دیدار زلمی خلیلزاد از پاکستان و گفت وگو با نخست وزیر این کشور پس از سفر به افغانستان و مذاکرات با برخی مقامات ارشد و شماری از رهبران گروه های سیاسی درباره روند صلح و از سرگیری گفت وگوها با گروه طالبان انجام شده است که نشان می دهد نماینده ویژه آمریکا رایزنی با کشورهای موثر بر تحولات افغانستان را همچنان در دستور کار دارد.

پاکستان در میان کشورهایی که در منظومه ترسیمی آمریکا در خصوص کشورهای دخیل در تحولات افغانستان قرار دارند، جایگاه بسیار مهمی دارد. به نحوی که در آستانه سفر خلیلزاد به اسلام آباد، "حمدالله محب" مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد،  مذاکرات صلح با طالبان در سایه حمایت های پاکستان از این گروه بی نتیجه است و تا زمانی که این حمایت ها ادامه داشته باشد، تلاش ها برای استقرار صلح در افغانستان ناکام خواهد بود.

البته دیدگاهی که "حمدالله محب" و دولت افغانستان درباره پاکستان و حمایت های این کشور از طالبان دارند مشابه موضعی است که دولت آمریکا دارد و به همین دلیل از چند سال گذشته تاکنون کاخ سفید ضمن محدود سازی و توقف کمک های مالی و نظامی به پاکستان روابط خود با این کشور را نیز محدود کرده است و هند را در مناسبات منطقه ای بر اسلام آباد ترجیح داده است.

برغم وجود این دیدگاه در بین دولت‌های افغانستان و آمریکا در قبال  نفوذ پاکستان بر طالبان اما برخی مقامات این کشور چنین برداشتی را رد می کنند و حتی برخی محافل سیاسی و رسانه ای هم نفوذ اسلام آباد بر این گروه را بشدت تضعیف شده می دانند.

"وحید مژده" کارشناس سیاسی در افغانستان می گوید، پاکستان مانند گذشته نفوذ چندانی بر طالبان ندارد و این کشور معذوریت های خود را دارد.

درچنین شرایطی به نظر می‌رسد مقامات افغانستان نباید سقف انتظارات خود از پاکستان را بر خلاف واقعیت های موجود به گونه ای بالا ببرند که عملکرد ضعیف این کشور در روند صلح افغانستان بر بی اعتمادی در روابط دو کشور بیفزاید.

کلیدواژه