عقرب 22, 1398 11:39 Asia/Kabul
  • حمایت

دبیرکل سازمان ملل متحد در پاریس اعلام کرد، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، در دفاع از چندجانبه گرایی نقش "محوری" دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،​ "آنتونیو گوترش" روز سه شنبه در آیین افتتاح چهلمین کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس اعلام کرد، جهانِ از هم گسسته و در حال شکسته شدن دوامی نخواهد داشت. در چنین شرایطی، یونسکو برای نزدیک کردن مردم جهان نقش محوری دارد.
گوترش افزود: دیدن این که کشورهای جهان به دو قسمت تقسیم می شوند و دو اقتصاد بزرگ جهان به دو دنیای جدای از هم و رقیب تبدیل می شوند، خطر بزرگی است. بنابراین باید هر کاری که می توانیم انجام دهیم تا یک سیستم جهانی و جهانی چندقطبی را حفظ کنیم.
گرچه یونسکو 193 کشور عضو را گردهم می آورد،​ با این حال اسرائیل و آمریکا، دیگر عضو این سازمان به حساب نمی آیند. واشنگتن که یونسکو را به "ضد اسرائیلی" بودن متهم می کند، در کنفرانس عمومی پیشین این سازمان که در سال 2017 برگزار شد، از خروج خود از یونسکو خبر داد؛ اسرائیل نیز به سرعت از آمریکا پیروی کرد و همان اقدام را انجام داد.
کنفرانس عمومی یونسکو هر دو سال یک بار در مقر این سازمان در پاریس برگزار می شود.

چهلمین دور این کنفرانس که روز گذشته، دوازدهم نوامبر/21عقرب با حضور هیات هایی از کشورهای عضو آغاز به کار کرد، تا بیست و هفتم نوامبر/ 6قوس ادامه خواهد داشت.

کلیدواژه