هزینه هنگفت جنگ‌ های آمریکا در غرب آسیا
(last modified 1398-09-06T04:56:41+00:00 )
قوس 06, 1398 09:26 Asia/Kabul
  • هزینه هنگفت جنگ‌ های آمریکا در غرب آسیا

جنگ‌ های آمریکا در غرب آسیا به بهانه مبارزه با تروریسم، هزینه‌ های مالی و جانی هنگفتی برای آمریکا و کشورهای هدف به بار آورده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق نتایج تحقیق جدید دانشگاه "براون" (1) آمریکا در قالب پروژه هزینه‌ های جنگ؛ جنگ‌های حدود دو دهه اخیر آمریکا در غرب آسیا دست کم 801 هزار کشته که حدود نیمی از آن‌ها غیرنظامی بوده‌ اند و ۶.۴ تریلیون دلار هزینه بر جا گذاشته است. 

با این وجود، محققان این پروژه هشدار داده‌اند که آمار واقعی کشته‌ ها و هزینه‌ ها، احتمالا به مراتب بیش از این رقم است، زیرا در این تحقیق، صرفا آمار کشته‌ ها طی حملات و انفجارها، از جمله حملات پهپادی و انفجار بمب‌ های دست‌ساز، در نظر گرفته شده و آمار مربوط به افرادی که به واسطه تبعات جنگ جان خود را از دست داده‌ اند، لحاظ نشده است.

نتایج تحقیق جدید دانشگاه "براون" بر مبنای تحقیقات وزارت دفاع آمریکا، دفتر پژوهش‌های کنگره، سازمان ملل متحد، سازمان‌های مردم‌ نهاد و گزارشگران میدانی به دست آمده است.

بر اساس این تحقیق، در مجموع 7 هزار و 14 نظامی آمریکایی و 7 هزار و 950 نیروی قراردادی شرکت‌ های امنیتی آمریکا هم در جنگ های این کشور کشته شدند و بیش از 21 میلیون نفر در سرتاسر غرب آسیا احتمالا به واسطه این جنگ‌ها، از خانه‌ های خود آواره شده‌ اند.

آمریکا و متحدانش در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان یورش بردند اما از آن زمان تاکنون، ناامنی، تروریسم و تولید مواد مخدر در این کشور رشد چشمگیری داشته است.

جنگ آمریکا علیه عراق در سال 2003 آغاز و بر اثر آن این کشور وارد دوره ای از خشونت و بی ثباتی شد. سوریه نیز از سال 2014 صحنه حضور ائتلاف به سرکردگی آمریکا تحت عنوان به اصطلاح مبارزه با داعش است.

کلیدواژه