قوس 10, 1398 18:23 Asia/Kabul
  • استقبال روسیه از تبادل زندانیان میان یمن و عربستان

وزارت امور خارجه روسیه از آزادی ۲۰۰ اسیر انصارالله توسط نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که در پاسخ به اقدام مشابه صورت گرفت، استقبال کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این نهاد روس در بیانیه خود اعلام کرد، مسکو از اینگونه اقدامات طرف‌های درگیر در یمن استقبال می‌کند و بر این باور است که این اقدامات به کاهش دردها و مشکلات انسانی در این کشور کمک می‌کند و فضای لازم برای اعتمادسازی و حرکت به سوی حل‌وفصل سیاسی و دیپلماتیک بحران یمن را بوجود می‌آورد.

طبق این بیانیه، گام مشابهی نیز در اواخر ماه سپتامبر از سوی جنبش انصارالله برداشته شد و ۳۵۰ نفر از افراد مسلح وفادار به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن ازجمله سه نظامی عربستانی آزاد شدند.

در پایان بیانیه از طرف‌های درگیر در مناقشه یمن دعوت شده است که این اقدام مثبت ادامه یافته و منجر به توقف کامل اقدامات جنگی در این کشور و آغاز روند صلح در یمن تحت نظارت سازمان ملل متحد شود.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

کلیدواژه