پایان دور جدید مذاکرات صلح سوریه در شهر نورسلطان قزاقستان
(last modified 1398-09-20T11:46:26+00:00 )
قوس 20, 1398 16:16 Asia/Kabul
  • پایان دور جدید مذاکرات صلح سوریه در شهر نورسلطان قزاقستان

مذاکرات صلح سوریه (آستانه چهاردهم ) با حضور هیات های ضامن صلح سوریه شامل جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه در شهر نورسلطان (پایتخت قزاقستان) با صدور بیانیه ای پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، نمایندگان ایران ، روسیه و ترکیه امروز چهارشنبه در این نشست  در بیانیه ای بر لزوم پایبندی همگان به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه و نیز اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد تاکید کردند .

دراین بیانیه ضمن مخالفت با توقیف و انتقال غیر قانونی درآمدهای نفتی سوریه اعلام شده ، بحران سوریه نمیتواند راه حل نظامی داشته باشد و باید بر اساس فرآیند سیاسی از طرف خود سوریها، حل شود .

نمایندگان ایران ، روسیه و ترکیه در این بیانیه ، حملات مستمر نظامی رژیم اسراییل در سوریه را  ناقض قوانین بین المللی دانستند و برپایان این حملات تاکید کردند .

دراین بیانیه همچنین بر لزوم برقراری آتش بس در ادلب سوریه و نابودی گروهای ترویستی از جمله داعش وجبهة النصره  تاکید شده است .

در این نشست همچنین ضمن قدردانی از قزاقستان به خاطر میزبانی، توافق کردند که نشست بعدی در مارس 2020 در نورسلطان برگزار شود .

رئیس بخش آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه قزاقستان نیز، نشست نورسلطان را برای حل بحران سوریه مفید دانست .

مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 با ابتکار ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است.

ایران، ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، برای حل بحران سوریه تلاش می کنند.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان آغاز و باعث کشته شدن هزاران تن و آوارگی میلیونها شهروند سوری شده است .

کلیدواژه