قوس 22, 1398 12:27 Asia/Kabul
  • جانسون پیروز انتخابات شد

حزب محافظه‌کار بریتانیا به رهبری "بوریس جانسون" با کسب اکثریت قاطع مجلس عوام، به پیروزی شگفت‌آوری دست یافت.

به گزارش روز جمعه خبرگزاری ایرنا، طبق تازه ترین اخبار شمارش آرای انتخابات پارلمان بریتانیا، حزب محافظه‌کار این کشور با کسب 355 کرسی از 650 کرسی مجلس عوام، به اردوگاه اکثریتی مبدل شد.

این حزب برای پنج سال دیگر و بدون نیاز به تشکیل ائتلاف، سکان هدایت کشور را در دست خواهد داشت.

اما حزب کارگر با کسب 202  کرسی، شکست سنگینی را تجربه کرد.

به این ترتیب حزب محافظه‌کار به بزرگترین پیروزی خود از زمان "مارگارت تاچر" نخست‌وزیر اسبق بریتانیا دست یافته و حزب کارگر بدترین نتیجه انتخابات در  84 سال گذشته را تجربه کرده است.

شکست "جوسوینسون" رهبر حزب لیبرال – دمکرات و مخالف سرسخت "بوریس جانسون"، یکی از رویدادهای مهم در این انتخابات زودهنگام قلمداد می شود.

هیچ یک از نامزدهای پیشنهادی حزب دست راستی و ضد اروپایی «برگزیت» به رهبری "نایجل فاراژ" نتوانستند به مجلس عوام راه پیدا کنند.

هم زمان با اعلام نتایج موقتی انتخابات، ارزش پوند روندی صعودی داشت. ارزش واحد پول ملی بریتانیا در بازارهای مبادلات ارزی در مقابل یورو و دلار به بالاترین حد در یک سال و نیم گذشته رسید.

مردم بریتانیا، خسته از طولانی شدن روند خروج کشورشان از اتحادیه اروپا، پنج شنبه 12 دسامبر/21قوس برای شرکت در انتخاباتی زودهنگام پای صندوق‌های رای رفتند تا سرنوشت پارلمانی که قرار است آینده برگزیت را رقم بزند، مشخص کنند.

کلیدواژه