قوس 24, 1398 18:39 Asia/Kabul
  • آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا علیه تاسیسات فردو

تحریم‌های آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای فردو اجرایی شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از امروز (یکشنبه 15 دسامبر) اعتبار همه معافیت‌های قبلی درباره تحریم‌های فردو به پایان می‌رسد و واشنگتن تحریم‌های خود را علیه تاسیسات غنی‌سازی ایران از سر می‌گیرد. 

"مایک پمپئو"، وزیر امور خارجه آمریکا، پیش از این با اعلام اینکه آمریکا دیگر معافیت های تحریمی ایران درزمینه فعالیت هسته ای را تمدید نمی کند از بازگشت تحریم های واشنگتن درخصوص تاسیسات هسته ای فردو خبر داده بود.

تغییر کاربری سایت فردو برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار ازجمله طرح‌هایی است که در چارچوب برجام به اجرا در می‌آید و روسیه اجرای این طرح را متقبل شده است.

دلیل بازگشت محدودیت های آمریکا علیه فردو، تجدید غنی سازی اورانیوم توسط ایران بود، اقدامی که تهران به دلیل رژیم سخت تحریم های آمریکا به آن مبادرت ورزید.

ایالات متحده با خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران در ماه مه 2018 خبر بازگشت رژیم سختگیرانه تحریم ها علیه ایران را اعلام کرد.

با این حال، آنها تصمیم گرفتند تا با پروژه فردو کاری نداشته باشند، زیرا این پروژه برای آمریکایی ها ارزش ویژه ای داشت.

بعد از تصمیم تهران مبنی بر بازگشت به غنی سازی اورانیوم در فردو به عنوان یکی از مراحل کاهش تعهدات خود در این معامله، اوضاع تغییر کرد.

کلیدواژه