جدی 12, 1398 10:26 Asia/Kabul
  • اتهام‌زنی دوباره آمریکا به ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی حمله معترضان خشمگین عراقی به سفارت آمریکا در بغداد، اتهامات بی‌اساسی را علیه ایران مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، "مورگان اورتاگوس" Morgan Ortagus، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری "فاکس نیوز" ضمن اتهام‌زنی بی‌اساس، حمله به سفارت آمریکا در بغداد را به ایران نسبت داد.

"اورتاگوس" در ادامه اظهارات گستاخانه خود، معترضان عراقی که مقابل سفارت آمریکا تجمع کرده بودند را «تروریست» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد سیاست دولت ترامپ علیه ایران مؤثر واقع شده است.

"برایان هوک" Brian Hook رئیس "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا نیز  در مصاحبه با "سی‌ان‌ان" بار دیگر به تکرار اتهامات و ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

"هوک" در این مصاحبه، ایران را به سلطه‌جویی در عراق متهم کرد و مدعی شد جمهوری اسلامی ایران مسئول حمله به سفارت واشنگتن در بغداد است.

حمله به مواضع الحشد الشعبی عراق، این حمله را پاسخی به ایران توصیف کرد.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا نیز پیشتر ایران را متهم به برگزاری تجمع مقابل سفارت آمریکا در بغداد کرده بود.

محل سفارت آمریکا در بغداد روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به صحنه اعتراضات ضدآمریکایی تبدیل شد. هزاران عراقی در اعتراض به حمله هوایی اخیر آمریکا به مواضع سازمان بسیج مردمی عراق "حشد الشعبی" در شهر القائم در استان الانبار، غرب این کشور، مقابل سفارت آمریکا تجمع کردند.

معترضان عراقی با نصب پرچم گروه‌های مقاومت و "حشد الشعبی" بر دیوارهای سفارت آمریکا، پرچم این کشور را آتش زدند و با سر دادن شعارهای ضدآمریکایی، بسته شدن سفارتخانه و اخراج سفیر آمریکا از عراق را خواستار شدند.

پهپادهای آمریکایی یکشنبه شب مواضع تیپ های 45 و 46 حشد الشعبی در شهر القائم در مرز عراق با سوریه را هدف قرار دادند. در این حمله دستکم 25 نفر از اعضای سازمان بسیج مردمی عراق شهید و 51 نفر دیگر زخمی شدند.

مقامات و جریان‌های سیاسی عراقی این حمله را محکوم و آن را نقض حاکمیت این کشور توصیف کرده‌اند.

سازمان بسیج مردمی عراق به عنوان یکی از اعضای اصلی جبهه مقاومت،  نقشی اساسی در مقابله با توطئه ها و اقدامات محور آمریکایی - صهیونیستی در منطقه دارد.

کلیدواژه