جدی 17, 1398 13:55 Asia/Kabul
  • عقب نشینی پنتاگون از تهدید ضد ایرانی ترامپ
    عقب نشینی پنتاگون از تهدید ضد ایرانی ترامپ

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی متناقض با تهدیدهای ترامپ، حمله به اماکن فرهنگی و تاریخی ایران را تائید نکرد و از پای بندی کشورش به قوانین درگیری‌های مسلحانه سخن گفت.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رویترز، مارک اسپر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تهدید حمله به اماکن فرهنگی و تاریخی ایران گفت: ما از قوانین درگیری های مسلحانه پیروی می کنیم.

بر اساس قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون حفاظت از اموال فرهنگی ۱۹۵۴ لاهه و قطعنامه سال ۲۰۱۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدام نظامی علیه اماکن فرهنگی و تاریخی، جنایت جنگی قلمداد می شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روزهای شنبه و یکشنبه تهدید کرد که اگر جمهوری اسلامی ایران به ترور سردار "قاسم سلیمانی" واکنش نشان دهد، آمریکا 52 مرکز مهم فرهنگی و تاریخی ایران را هدف حمله قرار خواهد داد.

اظهارات تهدیدآمیز ترامپ علیه اماکن فرهنگی ایران بازتاب منفی گسترده ای در جهان داشته است.

آندرا پراسو قائم مقام مدیر سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر  گفت: ترامپ باید به طور آشکار تهدیدهای خود را علیه دارایی های فرهنگی و تاریخی ایران پس بگیرد. 

"کریس مورفی" سناتور دموکرات آمریکایی در واکنش به این تهدید ترامپ در توئیتر نوشت: هدف قرار دادن غیرنظامیان و مراکز فرهنگی و تاریخی ایران، جنایت جنگی و همان اقدامی است که تروریست ها انجام می دهند.

برخی رسانه ها این تهدید ترامپ را با اقدامات طالبان و داعش در از بین بردن اماکن تاریخی افغانستان، سوریه و عراق مقایسه کرده اند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" هم در واکنش به تهدید ترامپ مبنی برحمله به اماکن تاریخی و فرهنگی ایران تاکید کرد، واشنگتن ملزم به حراست از میراث فرهنگی بشری است.

 

کلیدواژه