دلو 26, 1398 10:23 Asia/Kabul
  • رئیس جمهور آلمان: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود

رئیس جمهور آلمان روز جمعه در مراسم گشایش کنفرانس امنیتی مونیخ، از اقدام "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از برجام انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "فرانک والتر اشتاین مایر" خروج آمریکا از برجام را اشتباه توصیف کرد و گفت: این اقدام آمریکا، منطقه غرب آسیا را امن‌تر نکرده است.

اشتاین‌مایر در بخش دیگری از اظهاراتش به بیان ادعاهای بی اساس پرداخت و گفت: کشورهای اروپایی قصد دارند از دستیابی ایران به «سلاح‌های هسته‌ای» جلوگیری کنند.

این اظهارات اشتاین‌مایر در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 16 گزارش صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و پایبندی تهران به برجام را تایید کرده است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا سه شنبه 8 می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

در همین راستا؛ اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند اما تاکنون هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 8 می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020 در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

کلیدواژه