ثور 02, 1399 12:44 Asia/Kabul
  • انتشار جزئیات جدید از ترور خاشقجی
    انتشار جزئیات جدید از ترور خاشقجی

ترکیه جزئیات جدیدی را از ترور جمال خاشقجی فعال رسانه ای مخالف دولت سعودی را فاش کرد

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری ایسنا،  این جزییات در قالب یک  کیفر خواست کامل علیه ۲۰ متهمِ  این جنایت که در  برنامه ریزی و اجرای ترور جمال خاشقجی  دست داشته اند منتشر شده است.

بر اساس کیفرخواست دادستانی کل ترکیه دو تن از این 20 نفر به برنامه ریزی و ۱۸ تن دیگر به اجرای ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی متهم هستند.

دادستانی ترکیه اعلام کرد که این کیفرخواست، احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، مشاور سابق در دفتر سلطنتی سعودی را به "تحریک به قتل عمد" متهم می‌کند، چراکه این دو فرد برای انجام ترور برنامه ریزی کرده و به تیم ترور دستور اجرای این ماموریت را داده بودند.

طبق گفته دادستانی، این کیفرخواست شامل مدارک و بازجویی‌هایی از دو کارمند کنسولگری و کارمند و آشپز منزل سرکنسول به همراه عکس‌ها و فیلم‌هایی از دوربین‌های مداربسته با مجموع ۲۴ مدرک دیگر است.

دادستانی ترکیه اعلام کرده است: بررسی‌های به عمل آمده از کامپیوتر خاشقجی نشان می‌دهد که تهدیدهای متعددی علیه او از طریق صفحه کاربری‌اش در توییتر مطرح شده بود.

این کیفرخواست منتشرشده شامل تصاویری جدید از خاشقجی به همراه اظهارات کارمندان کنسولگری عربستان است که تحت بازجویی قرار گرفته‌اند .

"جمال خاشقچی" روزنامه نگار عربستانی که بارها از رژیم سعودی‌ به‌ خاطر نقض حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی در یمن انتقاد کرده بود، سرانجام دوم اکتبر 2018 (10 میزان 1397) در داخل کنسول گری عربستان در استانبول ترکیه به طور فجیعی به قتل رسید.

نهادهای اطلاعاتی از جمله سیا گزارش دادند این قتل با دستور شخص ولیعهد سعودی انجام شده است.

 

کلیدواژه