ثور 04, 1399 13:10 Asia/Kabul
  • اذعان نهاد نظامی آمریکا به پرتاب موفق ماهواره ایران

فرماندهی فضایی ارتش آمریکا با تایید ردیابی ماهواره «نور» ایران و موشک ماهواره‌بر آن در فضا، به موفقیت‌ آمیز بودن این پرتاب اذعان کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، «اسکادران هجدهم کنترل فضا» در فرماندهی فضای نیروی هوایی ارتش آمریکا، بامداد پنج شنبه در حساب توییتر خود نوشت: این اسکادران 2 شیء، شامل ماهواره نور و بدنه موشک ماهواره ‌بر آن در فضا را رصد کرده که مبدا پرتاب آن ایران بوده است.

براساس این گزارش، ارزیابی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) حاکی از موفقیت پرتاب روز چهارشنبه ماهواره نظامی ایران است و این اقدامی چشمگیر به شمار می‌ رود.

پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر ادعای مقام‌های آمریکا درباره عدم موفقیت این پرتاب مطرح شده بود که حاکی از عصبانیت آن‌ها از موفقیت ایران است.

«مورگان اورتگاس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه پس از موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره ایرانی «نور» در مصاحبه با بی‌بی‌سی ادعا کرد، پرتاب این ماهواره از نظر آمریکا نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است و واشنگتن این موضوع را به این شورا ارجاع خواهد داد.

این ادعای آمریکا در حالی است که این قطعنامه اساسا برای تایید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در راستای اجرای آن صادر شده و واشنگتن با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها اولین و تنها نقض‌ کننده جدی این قطعنامه است.

ماهواره «نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه از ماهواره بر 3 مرحله ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.

کلیدواژه