ثور 11, 1399 09:24 Asia/Kabul
  • تداوم تلاش خصمانه آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد، در تلاش است تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، "مایک پمپئو"، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است، گفت: اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات متعارف به ایران برداشته شود.

پمپئو افزود: حتی اگر کشورهای دیگر با آمریکا همراه نباشند این کشور هر کاری که از دستش برمی‌آید را در این خصوص انجام خواهد داد.

مایک پمپئو در پاسخ به یک سوال در این خصوص گفت: ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد. با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید ممنوعیت‌های مربوط به فروش این سلاح‌ها همکاری می‌کنیم و بعد اگر نتوانیم دیگران را برای انجام این کار همراه کنیم، ایالات متحده احتمال‌های مختلف برای چگونگی انجام این کار را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این مقام دولت آمریکا در ادامه تاکید کرد: ما از شرکای  خود ( بریتانیا، فرانسه و آلمان) می خواهیم که اقدامی انجام دهند زیرا در حد توان آنها است.

روزنامه نیویورک‌ تایمز بامداد دوشنبه گزارش داده است، پمپئو در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران، با توسل به یکی از بندهای موجود در توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. تحریم هایی که اکتبر 2020 پایان می یابد.

کارشناسان می‌گویند، آمریکا از آن جهت که  در سال 2018 از برجام خارج شده است، جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت "دونالد ترامپ"، رییس ‌جمهوری آمریکا ادعا می‌ کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را نقض نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.

کلیدواژه