ثور 13, 1399 14:35 Asia/Kabul
  • چامسکی: دولت ترامپ، سادیسم تحریم دارد
    چامسکی: دولت ترامپ، سادیسم تحریم دارد

فیلسوف و نظریه پرداز نامی آمریکا ادامه تحریم‌های این کشور علیه ایران را در دوران همه‌گیری کرونا، سادیسم محض خواند.

"نوام چامسکی" روز شنبه  در گفت‌وگو با ایرنا کارزار فشار حداکثری کاخ سفید و افزایش تحریم‌ ها علیه مردم ایران را در اوج بحران ویروس کرونا  به شدت مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: تحریم ‌ها از اساس نامشروع هستند و ادامه دادن به آنها در دوره همه‌گیری کرونا، "سادیسم محض" یا بیماری "دیگر آزاری" رژیم ترامپ است.

این نظریه پرداز به تازگی هم گفته بود: بلای کرونا وحشتناک است اما قرار گرفتن هدایت امور آمریکا و مسائل سیاسی در دست فردی چون ترامپ، مصیبت بارتر است.

چامسکی به عنوان یکی از بزرگترین منتقدان دولت ‌های آمریکا به ویژه در عرصه سیاست خارجی در  مصاحبه ای به سرکو هوروات اندیشمند و فعال کروات گفته بود: یکی از تکان دهنده‌ ترین و خشن‌ترین جنبه‌های سیاست ترامپ، استفاده از تحریم‌ ها علیه ایران برای به حداکثر رساندن درد به شکلی کاملا آگاهانه است.

تحریم‌های یکجانبه آمریکا همواره به دلیل پیامدهای انسانی و حقوق بشری از جمله تاثیر منفی آن بر بیماران، مورد انتقاد قرار گرفته است و حتی برخی منتقدان، این تحریم ها را به دلیل آثار خطرناک آن بر توان کشورهای هدف در مبارزه با همه گیری کرونا،  جنایت جنگی می دانند.

در همین حال "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا گفته است حتی بحران کرونا موجب کاهش تحریم ‌های ایران نخواهد شد. آخرین اقدام آمریکا در این زمینه، فشار بر صندوق بین‌المللی پول برای تصویب نکردن وام اضطراری مقابله با کرونا برای  ایران است.

 

کلیدواژه