ثور 24, 1399 09:50 Asia/Kabul
  • افشای نقش دیپلمات سعودی در حملات ۱۱سپتامبر امریکا

پلیس فدرال آمریکا "اف. بی. آی"، نام یک مقام سعودی مظنون به حمایت از دو عضو القاعده را که در حملات یازده سپتامبر نقش داشتند، به طور سهوی منتشر کرد.

به گزارش ایرنا،  «جیل سانبورن» مقام ارشد "اف. بی. آی" در سندی که به دادگاه ارائه کرد از «مساعد احمد الجراح» دیپلمات عربستانی به عنوان "نفر سومی" که  در حملات یازده سپتامبر 2001 دست داشت و به تروریست های القاعده کمک کرده بود، نام برده است.

این سند  ماه گذشته آوریل 2020 به دادگاه ارسال  و هفته گذشته در دادگاه بررسی شد.

طبق این گزارش، اگر چه تمام ارجاعات به نام الجراح در آن سند حذف شده بود اما در یکی از موارد نام وی سانسور نشده بود.

با وجود اسناد و شواه غیر قابل انکار، ریاض همواره نقش داشتن مقام‌های سعودی در حملات یازده سپتامبر به برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی در شهر نیویورک و ساختمان پنتاگون را رد کرده است.

بنا بر این گزارش، الجراح یکی از ۹ مقام فعلی و سابق سعودی در وزارت خارجه عربستان است که در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ برای ماموریت به سفارت آن کشور در واشنگتن اعزام شده بود.

«برت ایگلسون» سخنگوی خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر اظهار داشت، این موضوع نشان می‌دهد که دولت آمریکا در مورد نقش سعودی‌ها سکوت کرده است.

وکلای خانواده‌های قربانیان، در سپتامبر 2019  از هویت این مقام سعودی مطلع شدند اما از افشای نام وی منع شدند.

کمیسیون یازده سپتامبر که درباره نقش سعودی‌ها در آن حملات تحقیق می‌کرد، اعلام کرد که  هیچ شواهدی دال بر اینکه ریاض در این حملات از القاعده حمایت کرده است، به دست نیاوردیم.

کلیدواژه