جوزا 08, 1399 16:02 Asia/Kabul
  •  روسیه: رفتار برجامی آمریکا خطری برای جهان است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، رفتار آمریکا را در قبال برجام و پیمان ان‌پی‌تی، برای نظام منع اشاعه و امنیت جهانی، خطرناک خواند.

به گزارش ایرنا، «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، روز پنجشنبه (28 مه) در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکا اصرار دارد که ایران در پیمان "منع  گسترش هسته‌ای" فقط تعهدات دارد و به رغم بند چهارم این پیمان، اجازه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را ندارد. 

اولیانوف افزود: این صرفا سیاست معیارهای دوگانه نیست بلکه تلاش نادرست برخلاف نظام منع اشاعه است. 

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین امروز همچنین در فیس بوک نوشت: آنچه مسلم و مور تایید مراجع بین المللی است، حقوق در روابط بین‌الملل به همراه تعهدات می‌آید و برعکس این هم صدق می‌کند؛ در حالی که آمریکا به صورت جدی معتقد است که می‌تواند از حقوق در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد برجام برخوردار شود و در عین حال تعهدات خود را در این قطعنامه نادیده بگیرد.

دولت ترامپ 8 مه 2018 به طور یکجانبه و با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام، امریکا را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران اعلام کرد.

"مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی برخلاف اظهارات و اقدامات ضد برجامی گذشته، مدعی شده که آمریکا مشارکت ‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است و بر اساس آن می‌تواند تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را خواستار شود.

ایران، روسیه و چین تاکید کرده‌اند آمریکا با خروج از برجام و زیرپا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ در تایید این توافق، دیگر حقی برای استناد به مفاد آن ها ندارد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم تسلیحاتی ایران از اکتبر آینده لغو می شود. 

کلیدواژه