جوزا 09, 1399 13:12 Asia/Kabul
  • استقرار گارد ملی آمریکا در مینیاپولیس برای مقابله با تظاهرات ضدنژادپرستی
    استقرار گارد ملی آمریکا در مینیاپولیس برای مقابله با تظاهرات ضدنژادپرستی

نیروهای گارد ملی آمریکا برای مقابله با تظاهرات ضدنژادپرستی در شهر مینیاپولیس ایالت ایالت مینه سوتا مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه های آمریکا، «تیم والز»  فرماندار ایالت  مینه سوتا  روز پنجشنبه دستور استقرار گار ملی آمریکا را برای کمک به بازگرداندن آرامش به شهر مینیاپولیس پس از تظاهرات و آشوب های روز گذشته صادر کرد.

این نیروها در کنار نیروهای پلیس محلی و فدرال به مقابله با معترضان می پردازند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در توجیه تشدید خشونت با معترضان، در پیامی توئیتری نوشت: نمی توانم بنشینم و آنچه را در مینیاپولیس، شهر بزرگ آمریکا، رخ می دهد، نظاره کنم.

ترامپ جاکوب فری شهردار مینیاپولیس ر به دلیل حمایت از معترضان به رفتار خشن و نژادپرستانه پلیس با سیاخ پوستان،  فردی بسیار ضعیف خواند.

یک افسر سفیدپوست در آمریکا روز دوشنبه فردی سیاه‌پوست را در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به قتل رساند. فرد سیاه‌پوست زیر فشار زانوی مامور پلیس روی گردنش که هفت دقیقه طول کشید، فریاد می‌زد «نمی‌توانم نفس بکشم»، «کمی به من آب بدهید» و «مرا نکش»؛ تا این که جان باخت.

مردم شهر مینیاپولیس از روز سه شنبه در اعتراض به این قتل  مرد سیاه‌پوست 46 ساله به دست افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی در خیابان های این شهر مشغول تظاهرات هستند.

در اعتراض های چهارشنبه شب، صدها تن با حضور در خیابان‌ های شهر مینیاپولیس شعار "نه عدالت، نه صلح، من نمی‌توانم نفس بکشم" سر دادند.

در این تظاهرات، یک تن به ضرب گلوله کشته شد و خودرو‌های پلیس، خیابان نزدیک به فروشگاهی را که معترضان غارت کردند، بستند.

شبکه خبری "سی‌ان‌ان" آمریکا پنجشنبه شب از ادامه این تظاهرات‌  خبر داد و افزود: دست‌کم دو شهر بزرگ دیگر آمریکا صحنه اعتراض به نژادپرستی و رفتار خشن پلیس این کشور با رنگین پوستان بوده است.

کشتار شهروندان سیاه پوست به دست نیروی های پلیس آمریکا به شکل گیری جنبش های مدنی و بروز خشونت متقابل و شورش در این کشور منجر شده است.

کلیدواژه