جوزا 15, 1399 09:20 Asia/Kabul
  • وزیر دفاع پیشین آمریکا: ترامپ، تهدیدی علیه قانون اساسی است

وزیر دفاع پیشین آمریکا در اظهاراتی بی‌سابقه، دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور را تهدیدی علیه قانون اساسی دانست.

به گزارش ایرنا؛ «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین دولت ترامپ بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای از عملکرد رییس سابق خود در قبال قتل «جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی و ناآرامی‌های پس از آن انتقاد کرد و او را تهدید علیه قانون اساسی ایالات متحده دانست.

متیس در این بیانیه با اشاره به شعار "عدالت برابر تحت قانون" که بر سر در ساختمان دیوان عالی آمریکا حک شده است، گفت: در طول یک هفته گذشته با "عصبانیت و دلهره" شاهد تحولات پس از قتل فلوید در کشور بودم و این شعار تنها چیزی است که مردم معترض "به حق" خواهان آن هستند.

رییس پیشین پنتاگون همچنین از حضور نیروهای ارتش برای سرکوب معترضان در واشنگتن دی‌سی به شدت انتقاد کرد و گفت: هرگونه تفکر برای تبدیل کردن شهرهای آمریکا به میدان نبرد و نظامی کردن واکنش به اعتراض شهروندان باید رد شود.

شهرهای مختلف آمریکا به ویژه شهر "مینیاپولیس"  Minneapolis  در ایالت "مینه‌سوتا" Minnesota ، این روزها صحنه تظاهرات مردم معترض به رفتار نژادپرستانه پلیس این کشور است. 

یک افسر سفیدپوست پلیس  آمریکا، دوشنبه هفته گذشته  25 مه/5جوزا "جورج فلوید"  George Floyd شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را در شهر "مینیاپولیس" به طور فجیعی به قتل رساند.

این جنایت خشم مردم آمریکا را در پی داشته است. پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا اما به دستور "دونالد ترامپ" رئیس جمهور این کشور مردم معترض را سرکوب می کنند.

در اعتراضات چند روز اخیر در آمریکا، هزاران نفر از جمله چند خبرنگار مجروح و بازداشت شده‌اند.

کلیدواژه