سرطان 09, 1399 09:51 Asia/Kabul
  • ادامه شوی ایران هراسی

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز یکشنبه با تکرار ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران، خواستار تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران شد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، "برایان هوک" Brian Hook  در مصاحبه با آسوشیتدپرس، جمهوری اسلامی ایران را به انجام فعالیت های مخرب در منطقه غرب آسیا متهم کرد و مدعی شد، با پایان تحریم های تسلیحاتی ایران، تهران به واردات تسلیحات تهاجمی روی خواهد آورد.

با نزدیک شدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران که بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت است، آمریکایی ها تلاش هایشان برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها را دوچندان کرده‌اند.

آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش رسما و بدون توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت از برجام خارج شده، در تفسیر حقوقی جدید مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه همچنان یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد که از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه استفاده کند.

ممنوعیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ایران به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت روز 18 اکتبر 2020 (27میزان1399)  برداشته خواهد شد.

دفتر نمایندگی دائم چین در سازمان ملل اخیرا با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشته، اعلام کرد، آمریکا هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد چه برسد به اینکه بخواهد ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها را فعال کند.

وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرده است، آمریکا نمی‌تواند از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران استفاده کند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

کلیدواژه