سرطان 11, 1399 09:23 Asia/Kabul
  •  سازمان ملل: اتحادیه اروپا قادر به مدیریت بحران پناهجویان نیست

کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از عملکرد اتحادیه اروپا و ناتوانی اعضای آن در توافق برای حل بحران پناهجویان انتقاد کرد.

"فلیپپو گراندی" Filippo Grandi، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در گفت و گو با هفته نامه "اشپیگل" گفت: یکی از ثروتمندترین نقاط روی زمین قادر به مدیریت خود در این رابطه نیست و من آرام آرام صبر خود در قبال اروپا را از دست می دهم.

وی اوضاع ادلب در سوریه را ملتهب توصیف و تاکید کرد، سازمان ملل متحد به 10 میلیارد یورو بودجه نیاز دارد. این مبلغ باید به مردم سوریه و بخصوص پناهندگان کمک کند. فقط در ادلب سوریه 2 میلیون 500 هزار نفر آواره شده اند و عملا تمام مردم این منطقه به کمک نیاز دارند.

این مقام سازمان ملل متحد با اشاره به شیوع ویروس کرونا و پیامدهایش افزود: اروپا باید خود را برای هجوم شمار زیادی از پناهندگان آماده کند. فقر روزافزون به عنوان یکی از پیامدهای بحران کرونا می تواند به عامل فشار تبدیل شود.

گراندی تصریح کرد، اگر مشکلات اقتصادی حل نشود ممکن است عده زیادی در مسیر مهاجرت قرار گیرند، چرا که چاره دیگری ندارند.

اخیرا آژانس پناهجویان اتحادیه اروپا EASO  ضمن هشدار درباره آغاز موج جدید پناهجویان به کشورهای اروپایی اعلام کرد: ویروس همه‌گیر کرونا می‌تواند به موج بزرگتری از پناهجویی در آینده در صورت آشفتگی ناشی از آن در غرب آسیا و شمال آفریقا منتهی شود.

براساس آمار سازمان ملل متحد، کمتر از 123 هزار نفر سال 2019 از این مسیرها برای رساندن خود به اتحادیه اروپا استفاده کردند و این رقم در سال جاری 22 هزار مورد بوده است.

کلیدواژه