سرطان 23, 1399 17:11 Asia/Kabul
  • از سقوط جنگنده های آمریکایی تا انفجار ناو هواپیمابر
    از سقوط جنگنده های آمریکایی تا انفجار ناو هواپیمابر

انفجار در ناو جنگی آمریکایی در سن دیه گو و انتشار گزارش هایی مبنی بر ابتلای هزاران نظامی آمریکایی به کرونا از افزایش آسیب پذیری ارتش آمریکا حکایت دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ در تصویرسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای آمریکا، این کشور به عنوان بازیگر محوری در حل بحران‌های جهانی بازنمایی شده، حال عقب نشینی های نظامیان آمریکا از افغانستان، عراق و یا ناو هواپیمابر آمریکا و فرانسه که آلوده به ویروس کرونا شده اند و پرچم سفید بر افراشته اند و انفجار در ناو جنگی آمریکایی در سن دیه گو به این معناست که آمریکا نه تنها در مدیریت بحران در درون کشور با مشکل جدی روبروست بلکه در عرصه های نظامی و دنبال کردن سیاست های امنیتی و نظامی نیز دچار شوک فلج کننده شده است.

مجروح شدن ۲۱ ملوان آمریکایی در انفجار ناو «بونهوم ریچارد»
مایک رانی Mike Raney, سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، اعلام کرد، ۲۱ نفر روز یکشنبه (۲۳ تیر ماه) بر اثر انفجار و آتش سوزی در یک کشتی در پایگاه دریایی سن دیه گو زخمی شدند.

مایک رانی افزود، آتش سوزی مدت کوتاهی پیش از ساعت ۹ صبح به وقت محلی در ناو یو اس اس بونهوم ریچارد USS Bonhomme Richard گزارش شد که حدود ۱۶۰ ملوان و افسر زمان حادثه در کشتی بودند.
هنوز علت آتش سوزی نشخص نشده است و تحقیقات در این زمینه همزمان با تلاش برای خاموش کردن آتش سوزی ادامه دارد.
هنوز مشخص نیست انفجار و آتش سوزی کجای این شناور تهاجمی آبی-خاکی روی داده است.
ناوگان دریایی اقیانوسیه آمریکا که این کشتی جنگی متعلق به آن است از بیان جزئیات بیشتر خودداری کرده است.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) همچنان درباره دلایل وقوع این حادثه سکوت کرده است.
ناو آمریکایی بونهوم ریچارد که از سال ۱۹۸۸ وارد نیروی دریایی آمریکا شده، ۲۵۷ متر طول دارد و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر خدمه در آن خدمت می‌کنند.
 
ابتلای ده‌ها نظامی آمریکایی به کرونا 
کرونا تنها در خاک آمریکا، مردم این کشور را گرفتار نکرده است؛ گزارش‌ها از ابتلای صد‌ها نظامی آمریکایی مستقر در سراسر جهان حکایت می‌کند. از اوکیناوای ژاپن نیز خبر رسید، ابتلای ده‌ها نیروی آمریکایی مستقر در دو پایگاه این جزیره به ویروس کرونا، تایید شده و همین، نگرانی مقامات ژاپنی را در پی داشته است.
به گزارش راشا تودی، مقامات محلی در ژاپن در واکنش به انتشار خبر‌ها درباره ابتلای شمار جدیدی از نظامیان آمریکایی به کرونا در اوکیناوا، از پنتاگون خواستار شفاف سازی در این باره و همچنین، انجام اقدامات مناسب برای مقابله با شیوع کرونا شدند.
به گفته «تاماکی دِنی» فرماندار اوکیناوا، جنوبی‌ترین استان ژاپن، ارتش آمریکا خواستار آن شده که تعداد دقیق مبتلایان به کرونا در این استان ژاپن، علنی نشود.
وی البته تایید کرد که «چند ده مبتلای جدید» در پرسنل نظامیان آمریکایی در اوکیناوا شناسایی شده است. برخی منابع خبری محلی در ژاپن گزارش دادند، حداقل ۶۱ مبتلای جدید در میان پرسنل آمریکایی به کرونا ثبت شده که ۲۳ مورد آن به «اردوگاه‌هانسن» و ۳۸ مورد به پایگاه نیروی هوایی دریایی «فوتنما» مربوط بوده است.
به گزارش راشا تودی، پایگاه نیروی هوایی دریایی فوتنما آمریکا، یک پایگاه بدنام در میان ساکنان اوکیناوا است و مردم بار‌ها علیه حضور نظامیان آمریکایی در این پایگاه تظاهرات کرده و خواستار برچیده شدن آن شده‌اند.

سرنگونی هواپیمای آمریکایی در ونزوئلا
دفتر فرماندهی ارتش ونزوئلا در صفحه توئیترش اعلام کرد که «فرماندهی نیروی هوا فضا شب هشتم ژوئیه یک فروند هواپیمای آمریکایی را در حریم هوایی ونزوئلا رصد و طبق قانون آن را هدف قرار داد».
«خوان تچیرا دیّاس» فرمانده نیروی دفاع هوایی ونزوئلا با اشاره به سرنگونی هواپیمای آمریکایی حامل مواد مخدر اعلام کرد: در ونزوئلا قانون حکمفرماست و هیچ مجوز و مصونیتی برای قاچاق مواد مخدر در این کشور وجود ندارد و هر هواپیمایی که به طور غیرقانونی وارد حریم هوایی کاراکاس شود، هدف قرار می‌گیرد.
«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا سال ۲۰۱۳ از تصویب قانونی در پارلمان این کشور خبر داد که به موجب آن نیرو‌های مسلح می‎توانند هر هواپیمایی که حریم هوایی این کشور را نقض و یا قاچاق می‌کند، سرنگون کنند. 
 
۱۵۰ پایگاه، ناو‌ها و زیردریایی‌های هسته‌ای آمریکا درمعرض خطر کرونا 
با مبتلا شدن شماری زیاد از نظامیان ارتش آمریکا به ویروس کرونا (کووید ۱۹) ومتوقف شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا در اقیانوس آرام، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مجبور شد برای بالا بردن روحیه نظامیان این کشورادعا کند که نیرو‌های آمریکایی با وجود شیوع کووید ۱۹ درمیان آن‌ها همچنان برای واکنش به هرحمله‌ای آماده هستند.
 
نیروی دریایی آمریکا می‌گوید یک ملوان از کارکنان ناو هواپیمابر روزولت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جانش را از دست داده است.
بیش از ۵۸۰ نفر از نزدیک ۵۰۰۰ نیروی این ناو مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌اند.
ژنرال «مارک میلی» درسخنرانیش که ازطریق ویدئو کنفرانس برای نظامیان آمریکایی صورت گرفت، گفت:ما آماده هستیم، تهدید هرچه می‌خواهد باشد، امیدوارم هیچ کس در دنیا تصور نکند که قابلیت‌های ارتش آمریکا تضعیف شده است. وضعیت چنین نیست.
با این حال، ژنرال میلی برای جلوگیری از تأثیر منفی بر روحیه و امنیت آمریکایی‌ها از محل‌هایی که نظامیان این کشور به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده و یا فوت کرده اند، خودداری کرد.
 
سقوط یک هواپیمای نظامی آمریکا در الانبار عراق
شبکه تلویزیونی الاتجاه نهم بهمن ۹۸به نقل از منابع محلی گزارش داد که یک فروند هواپیمای نظامی آمریکایی از نوع "سی -۲۷ جی اسپارتان" C-۲۷ J Spartan نزدیک پایگاه عین الاسد در استان الانبار، غرب عراق سقوط کرد.
از سقوط جنگنده های آمریکایی تا انفجار ناو هواپیمابر
در همین حال، شبکه الفرات نیز گزارش داد: در نتیجه سقوط این هواپیما، چهار تروریست آمریکایی کُشته شدند.
اما هیچ گاه گزارشی در خصوص علت سقوط این هواپیما منتشر نشد.
از سوی دیگر، برخی منابع رسمی در ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کردند که خبر سرنگونی هواپیمای نظامی آمریکا در غرب استان الانبار صحت ندارد.
 
سقوط هواپیمای نیروی هوایی آمریکا در افغانستان 
یک مقام ارشد دولت آمریکا هفتم بهمن ۱۳۹۸ خبر سقوط یک فروند هواپیمای نیروی هوایی ایالت متحده در استان غزنی افغانستان را تایید کرد.
از سقوط جنگنده های آمریکایی تا انفجار ناو هواپیمابر
شبکه سی بی‌اس به نقل از مقامات امریکایی اعلام کرد که یک فروند هواپیمای‌ای ۱۱ نیروی هوایی ایالت متحده در استان غزنی افغانستان سقوط کرده است.
با انتشار برخی از تصاویر هواپیمای ساقط شده در استان غزنی کامل مشخص است که نشان نیروی هوایی آمریکا روی آن نوشته شده است.
هواپیمای‌ای ۱۱ هواپیمای دوموتوره نیروی هوایی آمریکا است که برای جمع آوری اطلاعات میدانی توسط ارتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طالبان با صدور بیانیه‌ای رسمی مسئولیت سرنگونی هواپیمای آمریکایی در استان غزنی افغانستان را برعهده گرفت.
در ادامه این بیانیه که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان آن را صادر کرده، آمده است که این هواپیمای نظامی حامل تعدادی از جاسوسان آمریکایی بوده است.
 
سیلی موشکی ایران به آمریکا در عراق
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۸ دی ماه۹۸ جواب کوبنده خود را در قبال ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المنهدس معاون حشد الشعبی عراق با شلیک ۱۳ فروند موشک بالستیک از نوع موشک‌های فاتح-۳۱۳ و قیام به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار در غرب عراق داد.
پنتاگون اعلام کرد تعداد سربازانی که بر اثر حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق دچار آسیب مغزی شده‌اند، به ۱۰۹ نفر رسیده است.
گزارش پنتاگون در شرایطی منتشر شده است که در شب وقوع این حمله و روز‌های پس از آن، دونالد ترامپ تاکید داشت که نیرو‌های آمریکایی آسیبی ندیده‌اند. اعلام آمار جدید از آن جهت حائز اهمیت است که حاکی از افزایش ناگهانی آسیب‌دیدگان حمله به عین‌الاسد است.

درحالی که آمریکا پس از ترور سپهبد شهید سلیمانی و همرزمانش، ایران را در صورت پاسخ به این جنایت واشنگتن٬ تهدید به ضربه‌های سنگین می‌کرد، پس از سیلی ایران به آن در عین‌الاسد عقب نشست.

این پاسخ ایران همچنین به خودی خود، ترس فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی را در جدول محاسباتشان در هرگونه درگیری احتمالی با حزب‌الله چند برابر کرد. این اقدام ایران همچنین بر قدرت بازدارندگی آن در سطح اتخاذ مواضع و اجرا و هدف‌گیری‌های دقیق تأکید و ثابت کرد که پایگاه‌های آمریکا و اسرائیل در تیررس موشک‌های ایران از هر نقطه‌ای است.

کلیدواژه